Monday, July 2, 2012

WHY SLEEP TRAINING ?

Seawal sebulan into my pregnancy, doctor dah detect yang kami akan dapat twins. Walaupun dalam family ada banyak twins, namun memang rasa takut jugak untuk ada 2 babies at one time. Jadi bermula dari situ, start membeli banyak buku pasal twins ni. Kebanyakannya cara nak survive hidup bila ada 2 small babies in the house.


Antara yg paling ketara adalah pasal “sleep training” . Banyak buku2 dan method2 yang dicadangkan, tapi saya end up dengan membeli buku tulisan Dr Marc Weissbluth sbb ada dijual di Malaysia dan beliau agak meyakinkan kerana menubuhkan Sleep Disorder Center di Children’s Memorial Hospital, Chicago.

Kita selalu dengar org tua tua pesan biarkan anak tu penat masa siang, supaya malam dia dapat tidur lena. Jangan bagi anak tidur siang sangat, supaya malam dia tidur nyenyak dan senang nak tidur nanti. Bila dapat first baby pun, kita mungkin seronok sangat dengan anak kita sampai kita tidurkan mereka on demand… biar je baby tidur bila mereka mengantuk.

Well, research shows that cara tu tidak berkesan untuk healthy development. Saya memang percaya research papers and evidence based info daripada nasihat orang2 tua. Nasihat mereka memang kita hormat, tetapi ilmu dan fakta mengatasi nasihat mereka.

Okay, saya tak nak cerita panjang2 pasal sleep training, kalau nak tau lebih, boleh je google “why sleep train… the benefit of sleep training..etc2”. Apapun, saya percaya yang healthy sleep habits will lead to a healthier baby and smarter baby…hopefully.

Alhamdulillah, nuha dan furqan sebelum ni memang tidur dengan teratur. Waktu siang, mereka nap setiap 2 jam.. dan malam pulak tidur dari 7am hingga 6 am… bangun pun nangis utk susu je. Cuma sekarang, at 1 year old, mereka nap setiap 3 jam dan tidur dlm 7.30pm hingga 6am. Memang kami kena korbankan “night life”, maksudnya xdela nak merayap dgn anak malam2, tapi all worth it. Sebabnya every day, by 8am kami dah boleh membuat kerja rumah, dan saya sendiri tidur seawal 10.30 malam. Maksudnya kami tidak keletihan dan kami juga berpeluang mendapat rehat yang cukup. Well, bukan baby je nk tidur dan rehat yg cukup kn?

Ada jugak yang menyuarakan bahawa kami mempunyai limited time dengan anak2 memandangkan kami berdua bekerja, lepas tu anak pulak tidur awal. Terpulanglah… bagi saya, kualiti masa lebih penting berbanding kuantiti. Kami pun balik kerja 4.30ptg. Lepas balik kami mmg spend family time together, kerja2 lain kami hold dulu sampai mereka masuk tidur. Weekend pulak kami guna betul2 untuk anak. Sebab kalau anak tidur lambat pun, kita mesti kena buat kerja rumah jugak kn? So, kita bukannya focus 100% pada anak2. Tapi apapun, yg penting bagi saya ialah anak2 mendapat rehat dan tidur yang berkualiti bagi menjamin tumbesaran dan rehat yang cukup.


Lagipun, dah selalu dengar parents yang kepenatan bila ada anak kecik, sampaikan anak2 tu tidur bila parents nak tidur..selewat 12mlm- 1pagi setiap hari. At the end, baby tu kepenatan dan for sure parents juga kepenatan... Sebab tu ilmu sleep training ni penting both to parents and the babies....

4 comments:

  1. Love this post! Not many moms in Malaysia would do what you do. To put the kids to sleep at 7pm. And yes, I totally agree quality is better than quantity. Just wanted to say good job and keep it up. And bestnya ada twins! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you. bila org tanya y our babies sleep at a proper time, we say the word "sleep training". n ramai xpernah tau mnde ni. sbb tu nk share dgn org lain sbb kesian tgk mommies yg kepenatan sbb anak tdo smpai kol 10-12mlm. btw...sbb ada twins la kami kna sleep train.kalu x jd zombie la kt ofis....

      Delete
  2. Yοur poѕt features confiгmed helpful tο us.
    It’ѕ rеally informative and you aгe obviously гeаlly experіеnced in thіs area.

    You haѵe got еxpοseԁ my facе in оrder to
    numerous vіews on thіs speсific subject matter with intriguing
    аnd ѕtrong ωritten content.
    Also visit my blog - xanax

    ReplyDelete
  3. Your post featurеs confirmed helpful to us. It’s гeally іnformative аnd уou aгe
    obvіоusly really experiеnceԁ in thiѕ area.
    Υou have got exposed my face in order to numeгous viewѕ on this spеcific subject
    matter with intriguing аnd strong written
    cоntеnt.
    my site :: xanax

    ReplyDelete