Thursday, July 5, 2012

TOP UP THE MILK !


Topik ni agak menarik..sebab saya tak sangka perkara ni wujud. Kita selalu diberitahu yang feed the babies on demand. Bila diorang lapar, baru bagi susu. Tapi banyak artikel yang mencadangkan beri anak susu extra sebelum kita tidur.

Contohnya... anak tu tidur jam 7-8pm. Kita pulak tidur dalam 10-11pm. Jadi, around 10 pm, kita suapkan susu extra kat anak. Kita offer susu kat dia supaya perut dia kenyang dan ada "bekalan" untuk beberapa jam lagi. Kita "top up" apa yang dah dihadam oleh perut baby, supaya baby dapat tidur lebih lena dan lebih lama sebelum start menangis untuk susu.

For us...it really works! Biasanya twins tidur paling lewat 8pm. sebelum tidur tu mmg dah habis sebotol susu. Jadi jam 10pm, kami akan tukar pampers yg tebal (yang tahan whole night) dan masa tukar pampers tu, offer sebotol susu kt diorang. Kelebihannya, diorang tak terjaga masa nak tukar pampers (sebab syok minum susu) dan diorang dapat extra susu untuk bekalan for the next few hours.

Biasanya saya tidur jam 10.30-11pm. Kalau la tak bagi susu top up around 10pm tu.. dalam jam 12 diorang akan start nangis untuk susu. Kita baru je sejam tidur...dah kena bangun pulak untuk bagi susu. Jadi, kalau bagi top up susu tu..akan jadi win win situation. Anak dapat cukup susu untuk masa yang lebih panjang....kita pun dapat tidur lama sikit tanpa gangguan.

Ini bukannya being a selfish mother sebab nak elakkan anak nangis. Being a mother does not mean that we have to sacrifice ourselves. Kita pun patut dapat rehat yang cukup...sebab itu akan affect mental kita jugak. Bila kita dapat good rest, kita dapat mendidik dan melayan anak dengan baik. Lagipun, lagi kurang anak tu menangis untuk susu, maknanya dia mendapat tidur yang lebih lena tanpa gangguan...betul tak?

So, lepas ni cuba try offer susu kat anak sebelum kita masuk tidur. Tengok berkesan tak...

3 comments:

  1. menarik...saya suka perkongsian saudari.terima kasih

    ReplyDelete
  2. couldnt agree more... i do the same with my twins and it works.

    ReplyDelete