Monday, October 26, 2009

Mengapa Saya Menulis




Ada yang tertanya-tanya kenapa saya tetiba tulis blog.

Ada org yg tulis blog utk berkongsi resepi, ada yg untuk menceritakan perjalanan hidup mereka, ada juga sebagai platform untuk sesi soal jawab agama dan tak kurang juga sebagai tempat berkongsi lagu2 kegemaran.

Setiap org ada alasan tersendiri kenapa mereka nak menulis blog dan saya meraikan mereka2 ini kerana setiap org itu unik dan ada kelebihan tersendiri.

Tetapi, kenapa saya tiba2 buat blog? Dahla blog x cantik pun, simple dan xde apa2 yg menarik pun.

Saya menulis kerana saya ingin berkongsi perjalanan hidup saya dan apa yg sy belajar dr pengalaman hidup ini. Sy ingin berkongsi kesilapan2 yg pernah sy lakukan supaya org lain dpt pengajaran darinya. Setiap org mempunyai perjalanan hidup yg berbeza, dan sy ingin berkongsi "bits and pieces" yg berlaku dlm hidup sy... yg mengajar sy mengenal manusia, mengenal hidup ini, dan yg plg penting memberi byk pengajaran kpd diri ini.

Saya bukanlah seorang yg petah berkata2 untuk bercerita dan berdakwah, malahan sy juga mempunyai kelemahan iaitu kadang2 kata2 sy agak keras jika sy ingin menegur sesuatu. Mungkin kerana itulah sy tak sesuai utk memberi 'kuliah' atau tazkirah secara live. Sy juga tak reti menggunakan bahasa puitis utk menulis sajak2 untuk meluahkan isi hati sy. Sy hanya mampu bercerita dlm bentuk tulisan dgn bahasa yg mudah... kerana saya adalah saya. Sy juga bukanlah org yg arif dlm agama utk membincangkan hukum2 ataupun isu agama dgn mendalam.

Banyak perkara yg ingin sy kongsikan di sini... cuma sy hanya mampu luahkan dlm bentuk tulisan. Sy memilih platform blogging kerana hanya dgn cara ini sy dpt bercerita apa yg sy mahu....dan kerana pengalaman sy telah berhadapan dengan pelbagai kerenah manusia

Saya pernah di tuduh pengikut 'wahhabi' hanya kerana sy menegur penyebaran amalan bidaáh yg meraikan nisfu syaaban secara salah yg jelas bukan berasaskan Quran & Sunnah...

Saya pernah ditegur dan di anggap mampu memecah belahkan perpaduan org Islam kerana saya tidak menyokong amalan berzikir beramai2 selepas solat.... Sedangkan Imam Ibnu Kathir, Ibnu Taimiyyah, Imam Nawawi malahan Imam Syafie sendiri jelas melarang umat Islam berzikir secara berjemaah selepas solat [1].

Saya juga pernah di cadangkan agar mengundurkan diri dr melibatkan diri dlm program agama sebuah kumpulan kerana pendapat dan kritikan yg pernah sy luahkan itu tak 'sehaluan' dgn fikrah kumpulan tersebut.

Kerana itulah sy ingin berkongsi pengalaman hidup sy yg berkaitan dgn agama dan sy ingin mengubah cara pemikiran kita tentang agama dan hidup kita.

Sesungguhnya pandangan manusia itu di terima dan ditolak. Saya tidak maksum, dan terdedah kpd salah dan silap pd setiap saat. Mustahil semua pendapat sy akn diterima oleh semua org. Sedangkan imam2 dan ulama2 besar pn pernah di tuduh mcm2, walaupun pendapat mereka berdasarkan Quran dan sunnah, apatah lagi sy yg xada apa2 ni.

Takkan semua org gembira dgn apa yg sy tulis. Terutamanya jika perkara yg sy sebut tu berlaku dlm hidup mereka. Bukan sy nk mengumpat individu tertentu, malahan sy 'generalized' komen2 sy sebab apa yg sy ceritakan tu byk berlaku dlm masyarakat... dan mungkin telahpun berlaku pd sy... kerana itulah sy ingin berkongsi dan sy tak mahu org mengulangi kesilapan sy.

Tapi nak buat mcm mana, jalan manapun yg kita pilih, apapun yg kita ckp, pasti ada yg tak berpuas hati. Itulah hakikat "manusia". Setiap org mahu kita mengikut 'jalan' mereka.... tetapi sy ingin ada pendirian tersendiri, walaupun sy tau akan ada suara2 yg menyuruh sy menukar 'haluan' saya. Kerana itulah sy menulis..

Sy memetik pendapat seorang tokoh yg sy hormati perjuangannya:

"Pertentangan akan berlaku, sudah pasti, para nabi pun tidak dapat mengelakkannya, namun perjuangan akan terus berlangsung di setiap zaman. Tiada siapa yang dapat mengubah tabiat sejarah, tetapi kita boleh memilih dalam sejarah siapa yang ingin kita berpihak!" [2]


Maafkan saya jika ada yg terguris hati dgn entry2 sy sebelum ini ataupun entry2 di masa hadapan, InsyaAllah sy akan lebih berhati2 ketika menulis....

Maafkan juga jika sy tak dpt mengikut kehendak anda dan menulis apa yg anda mahu....

Kerana "I want to be MYSELF"

“Jika kamu seorang yang mempunyai pandangan, maka jadilah juga seorang yang mempunyai pendirian. Sesungguhnya suatu pandangan itu akan menjadi rosak, hanya kerana kamu berbelah bagi” – Abu Tayyib al-Mutanabbi [3]

Moga Allah melindungiku dan memelihara akal fikiran dr sebarang perkara2 yg dilarang.. ameen.

Rujukan:
[1] www.al-ahkam.net (tajuk artikel: Zikir Kuat-Kuat!! Kasi Up Lagi Zikir Ramai-Ramai)
[2] http://drmaza.com/home/?p=758#more-758 (tajuk artikel: Fitnah dan Adat Perjuangan)
[3] www.saifulislam.com (tajuk artikel: Siapa Saya Sebenarnya? )

1 comment:

  1. Salam hanisah..lama tak jenguk blog hanisah ^_^ dah banyak perkembangan...huhu, sedehnya baca entry ni..
    Rasa kena clarify pada individu2 yg membuat tuduhan tu, tak patut tuduhan2 dilemparkan semudah itu...(kalau ianya keluar dari mulut org tu sendiri la)..

    Moga Allah ampunkan semua kesilapan individu2 tu dan kita semua. Akak drop by sbb nak cakap all the best exam jek sbnarnye ~ weee

    Bittaufiq wannajah fil imtihan ^_^

    ReplyDelete