Tuesday, October 13, 2009

Music bantu khusyu' ?

" Lagu ini sesuai didengar sblm kita melakukan tahajjud di malam hari..insyaAllah "

" Jika ingin lebih menghayati maksud ayat2 quran, bolehla cuba pasang background music masa baca terjemahan Quran... InsyaAllah akan terasa lebih penghayatan terhadap Quran "

Inilah antara 2 text yg saya jumpa dlm sebuah blog dan juga kata2 seorang penceramah di dalam majlis agamanya yg saya hadiri satu ketika dahulu.

Taksub dgn music, ataupun nasyid2 menyebabkan mereka mengaplikasikan music2 ni utk meningkatkan khusyu' pd agama. Tak taula mana idea2 ni muncul. Mungkin sbb ingin "mengislamkan" sesuatu mende tu, sampai timbulla idea2 pelik yg disandarkan kpd islam. Ataupun kerana ingin meningkatkan taqwa, sampai lupa pada ajaran sebenar.

Bukan menyalahkan music ataupun nasyid2, cuma ingin memesan... JANGAN terlalu TAKSUB. Perlu ke pasang background music supaya dpt hayati Quran? Perlu ke dengar lagu nasyid dulu sblm buat tahajjud?? Nauzubillah.... wahai sahabat, kita bukan seperti Christian, yg music adalah sebahagian dr cara pengabdian kpd tuhan. Kenapa kita perlu ada amalan iras2 agama lain?

" Sungguh, bangun malam itu lebih kuat (mengisi jiwa); dan (bacaan di waktu itu) lebih berkesan"
(Al-Muzammil :6)

" Dan sebutlah nama Tuhanmu, dan beribadahlah kepada-Nya dengan sepenuh hati"
(Al-Muzammil : 8)

Al-quran byk memberi jawapan utk menambah ke khusyukan dlm ibadah... tp knapa nk memilih music juga? Buku2 agama pn byk yg bagitau tips nk khusyuk mengikut quran dan sunnah, tp ada jugak yg cenderung ke arah music sbg cara utk khusyuk.

Saya pernah dengar kuliah dr Ust. Rasul Dahri, mengenai nasyid2 ni. Katanya, kita ni minat nasyid ni sbb lagunya sedap je. Kalau ada nasyid yg lyrics sgt2 bagus, tp music dan lagunya x sedap sgt, atau suara penyanyi xla sedap mana.... for sure kita akan dump je lagu tu. Betul jugak katanya. Kalu nasyid tu bunyi sedih... dengar pun boleh nangis.... mesti kita rasa nasyid tu bagus, walaupun liriknye xdela bagus sgt. Sedangkan, kalau kita lihat byk nasyid2 yg menceritakan kisah Nabi taklah begitu di minati. Sebabnya... byk nasyid psl Nabi ni iramanya berasaskan padang pasir, so kita pun takla minat sgt dan tak suka sgt nk dengar.

Saya br menonton konsert ruhul jadid dlm you tube. Marah sungguh tgk ajaran 'kumpulan nasyid' ni. Kononnya bwk dakwah dlm bentuk nasyid, tp tengok jela camne konsert dia. Melompat2 dan terkinja2, tak ubah mcm konsert rock yg lain. yang bezanya cuma senikata lagu2 nya shj, berbunyi Islam. Tp entah ada penghayatan dlm hati ke tak... bila dah melompat2 smbil menyanyi tu.... Nauzubillah.


Kita patut lihat balik cara Rasulullah berdakwah dan beribadah. Tak de pun mende2 semua ni. Islam tertegak atas kebenaran dan asas yang kukuh. Bukannya music2 yang melalaikan. Bukannya nk mengharamkan music dan nasyid2... cuma biarlah berpada2 dan jgn melampaui batas. Kalau ada masalah nk khusyuk, rujukla semula pd Quran dan Sunnah. Byk sgt2 ajaran yg Rasulullah sampaikan... kita je xde masa nk rujuk sebab terlalu lalai.

Maaf buat peminat2 nasyid atas artikel ini.... sesungguhnya saya juga peminat nasyid seperti anda semua..

Moga Allah memberi kita petunjuk utk membuat penilaian yg terbaik...

Wallahua'lam

Ukhti Hanisah
Dunedin
13 / 10 / 2009

No comments:

Post a Comment