Saturday, November 21, 2009

Nikmat Yang Dipulangkan





Jamal Ascot (2008 - 2009)










Nikmatnya memiliki kereta. Mudahnya untuk bergerak kemana-mana. Namun nikmat itu tidak selamanya... dan tiba masanya nikmat itu dikembalikan. Alhamdulillah, kami berjaya menjual Jamal tepat pada masanya. Walaupun ramai yang berpendapat nilai kereta itu jauh lebih tinggi dari harga yang kami jual... namun hati kami lebih tenang menjual dengan harga yang lebih rendah.

Teringat kembali sebuah kuliah yang pernah saya dengar satu ketika dahulu. Ustaz tu menasihatkan supaya berhati-hati dalam menuntut hak kita. Jangan terlalu gopoh untuk mendapat hak kita sepenuhnya. Contohnya, jika kita dapat guna printer kat pejabat dengan percuma, janganla sampai print siang malam... berpuluh novel kita print kat situ hanya kerana ianya percuma. Gunalah hak yang diberikan kita dengan berpada-pada dan sebaiknya ambillah kurang sedikit dari hak yang diperuntukkan.

Oleh itu, kami memilih untuk menjual Jamal dengan harga yang rendah walaupun nilainya jauh lebih tinggi. Siapa tahu.... ada kekurangan pada kereta itu yang tidak kami sedari. Sekurang-kurangnya hati ini lebih tenang apabila mengambil hak kurang sedikit dari sepatutnya.

Kehilangan Jamal menyebabkan kami hilang nikmat berkereta dan kemudahan bergerak. Namun kehilangannya memulangkan kembali nikmat yang kami hilang dalam setahun ni. Kami kembali berjalan kaki jauh ke Warehouse dan lebih menghargai masa yang kami spend bersama.

Nikmatnya berjalan bersama-sama walaupun terpaksa mengambil masa yang lama.

Seronoknya tiap-tiap hari berjalan kaki ke tempat yang berbeza untuk beri makan burung-burung dan itik-itik. Seperti ada satu kepuasan dalam diri.

Hakikatnya, saya lebih enjoy berjalan kaki di sini dari menaiki kereta. Seperti kata suami tersayang, " bila jalan kaki, kita spend lagi banyak masa bersama banding naik kereta"

Syukur Alhamdulillah... kehilangan Jamal bukanlah nikmat yang ditarik balik dari Allah. Tetapi Dia memulangkan kembali 'nikmat' yang hilang dari kami sejak setahun lalu.

Syukur pada-Mu Ya Allah....

Mrs. Hanisah
21 Nov 09
11pm, Dunny

2 comments:

  1. i wud agree with that. since leman xde, i notice lil things along the road, the birds chirping, how green the grass was, how blue skies on top, and all of other things that i used to ignore. now i understand why they say: best things in life are free!!enjoy walking my dear friend!

    ReplyDelete
  2. betul tu cik fateha. especially skrg ni "feels like summer" , so xdela panas sgt. Just enjoy the sun... weeeee

    ReplyDelete