Friday, March 23, 2012

PERJALANAN MEMBELI INSURANS 2

Selepas terkena buat kali pertama….dan harapnya yg terakhir, perjalanan mncari medical insurans pun bermula. Kali ni lebih berhati-hati dan pastikan ejen tu cukup pengalaman . Akhirnya, jumpa dgn AIA insurance, 1 medical card 1 family. Basically, xyah beli med card individual, beli 1 je dan semua blh guna… anak2 pn unlimited number. Tak kirala ada 10 org anak pun, still bayar sama. Yang ni mmg menarik dan panel hosp AIA ni pn mmg byk dan tak susah bab2 claim. Kemudian pegila jumpa ejen ni buat kali pertama dan kami juga plan nak amik education investment utk twins. Ejen ni dh 7 tahun pengalaman jual insurans, jadi dia byk tau apa yg besanya ejen2 akan trick customer. Antara advice yg dia bagi kami adalah:

1. JANGAN amik educational plan utk anak2 sebab kita tak untung byk. AIA walaupun ada produk tu, tapi dia mmg tak suggest beli sebab dia sendiri tau tak untung dan sama juga dgn company lain. Dia suggest beli ASB LOAN utk education anak2..lebih untung dan meyakinkan.

2. Kalau beli insurans, jgn amik “riders” yg kecik2 tu, walaupun ejen akn kata kita byr serendah rm3 je setahun, tp itu cara depa nk untung.cthnya amik rider yg katanya dpt pampasan 40ribu kalau kena langgar kt perhentian bas (prudential bsn jual mende ni) mmg mengarut, tp ejen tambah je kt kita punya pakej, kita pn x sedar kita byr mende ni sbb byr cthnya rm3 je setahun.dia akn ada byk riders kecik2 ni, dan total up kita byr bykla jgk. Kalau seratus org ejen tu berjaya yakinkn amik rider yg ngarut2 ni, dh byk dh dia untung sebenarnya.

3. Kalau amik med card, tak payah amik rider yg kata kita dpt pampasan cthnya rm300 sehari bg setiap hari yg kita kna admidt hosp. Mmg nmpk mcm best, tp actually itu duit kita sendiri yg kita byr bulan2 kt company. Even sebenarnya company dh amik percentage yg lg tinggi dr kita byr. Actually, kita yg byr diri sendiri at the end.bila kita dh tua dan selalu masuk hosp nanti, jgn terkejut kalau company akan suruh naikkan bayaran premium sbb kita claim lg byk dari yg kita byr bulan2…so diorang tak nak rugi.

4. Ejen akan pujuk kita invest dlm company tu, kononnya itu cara terbaik supaya kita komited dpt saving bulan2. Pastu dia akn buat ‘projection’ berapa byk kita akn dpt dlm 20tahun akn dtg. The truth is….projection tu agakan mereka shj and its too good to be true. Tu saje nk kaburkan mata kita. Sedangkan kalau kita melabur tmpt lain spt ASB, kita dpt untung jauh lg byk dlm tempoh lg cepat. The truth is, melabur dlm insurance company tak untung, dhla xleh kluakn duit kita tu sepenuhnya. Diorang amik profit dan kos utk maintain akaun kita tu sgt tinggi, sbb tu diorang untung.

5. Ejen akan sebolehnya suruh kita amik riders yg kecik2 ni, sebab dia nk profit. Walaupun bayaran kecik je, tapi semua tu tak perlu. Tak payahla nk insure semua mende, ambil yg basic je. Ni semua tricks ejen tu nk untung

Kesimpulan yg sy dpt, JANGAN melabur/invest kt insurance company. TAK PERLU beli education plan utk anak2 sebab kita tak untung byk pun. Projection yg dia buat utk 10-20thn lg tu, tak betul pun. Jgn mudah dikaburi dengan semua tu. Sebab diorang amik lg byk dr yg kita dapat. Kalau nk invest utk anak2, beli ASB loan, especially maybank dh ada Islamic ASB loan skrg ni. Takaful hayat tak perlula nak beli yang mahal2, sebab mmg company yang untung, bukannya kita. Sbb kebarangkalian nya terlalu sikit. Kita perlu percaya dgn qada’ dan qadar dan ketentuan ilahi. Hakikatnya kita rugi byk sebab bayar premium yg tinggi.kalaupun nk beli, amik yg basic je, xyah amik riders yang kecik2 tu, memangla mcm byr rm5 je setahun, tp kita tak perlu pun and at the end, company yg makin kaya. Yg bestnya, ramai yg amik riders yg byr kita elaun pd setiap hari kita kna admit hosp , cthnya kita dpt elaun rm200 utk setiap hari kita masuk hosp. hakikatnya, duit tu dtg dry g kita byr bulan2, bukannya company bagi pon. Mmg nmpk syok je kalu dpt duit bila kna admit. Tapi later on bila kita slalu sakit n msk hosp, company akan naikkan premium bulan2, sbb kita claim lg byk dr yg kita byr dan diorang xnk rugi. This is the truth yg ramai org xsedar. At the end..company hanya mencari UNTUNG.

Oklah,smpai di sini sahaja. Moga apa yg berlaku ni dpt bagi pengajaran utk org lain. Nak jadi ejen insurans mmg susah sbb byk possibility kita x disclose the real situation kt customer sbb kita nk jaga periuk nasi. Kalau bgtau kebenaran kt customer, confirm diorang xbeli kn? Ejen kami ni pn jual produk medical card je, itupun dia x suggest kami amik riders abb dia pn tau yg kami xkan untung pun. Even AIA byk lg produk insurans lain, dia memang xnak jual sbb dia tau hakikat sebenar dan dia tak nak customer rugi. Sangat berbeza dgn ejen berkopiah kami yang sebelum ini…..

175 comments:

  1. telus agen nih memberi penerangan.
    bagus!

    mmg dalam financial planning kiter kena ada 3 aspek:

    1) Protection
    2) Savings
    3) Investment

    mulakan dari satu hingga ke-tiga, dan InsyaAllah kehidupan secara sederhana boleh terjamin.

    Pastikan polisi kita kukuh dan tidak memberatkan ke arah pelaburan sukuk/bond yg ditawarkan syarikat takaful. biarpun xdpt duit tuh balik, tp andai terjadi apa2, at least banyak dpt...

    ReplyDelete
  2. Minda yang tertutup, mata yang tidak boeh melihat dlm skop yang luas......kesian!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah, kesian kn saya? minda tertutup sebab saya ni sayang duit. tengokla ejen2 insurance kejap je join, kereta besar, dh pegi merata dunia. cuba dgr cerita2 org yg tertipu info ejen2 ni..beribu ringgit lesap cmtu je. xpela, enjoyla korang kt dunia. akhirat nanti pasti tiba... wallahualam

      Delete
    2. Setuju dgn pn. Hanisah... Jgn kisah dgn apa org lain kata... Percaya pada diri, buat keputusan yg bijak insyaallah akan bahagia dunia dan akhirat....

      Delete
    3. Akhirnya masuk bersamamu..

      Delete
    4. asb x cover perlindungan.. tp kalau takaful dia covers utk simpanan, penyakit,kemalangan serta kematian.

      Delete
    5. Bagi saya lah kak,,ini semua bergantung kepada ketelusan seorang agen,kita x boleh nak salahkan mana mana pihak takaful or menangkan mana mana pihak takaful..mereka memberikan kita peluang untuk melindungi keluarga kita,dan kita sendiri lah yang tentukan pilihan kita...sepatutnya kita sendiri sedar akan kepentingan takaful ini yang dimana dapat menolong kita..dan kita juga perlu pilih dengan siapa kita nak berurusan(ajen)..bagi lah mane2 company takaful pon,tapi kalaw ejen tu sendiri yang bermasalah still bnde2 yg x telus ni berlaku..so ape2pun kita kena cari org yang betulw kita percaya boleh membantu kita dan bukan lah main salahkan mane2 company takaful.. :)

      Delete
    6. KEPADA PENULIS BLOG NI CUBA TANYA EJEN AIA AWAK TU KALAU PENYAKIT BERULANG COMPANY STILL COVER TAK? LEPAS 5 TAHUN KENA REVIEW POLISI TAK? HARGA CARUMAN NANTI AKAN NAIK TAK?. JANGAN NANTI BARU GUNA DUA KALI TERUS DAH TAK COVER NAK MURAH PUNYA PASAL KAN? MURAH MESTI ADA KEKURANGANNYA.MAHAL MESTI ADA SEBAB DAN KELEBIHANNYA

      Delete
    7. kenapa ? ada case insurance tak cover untuk sakit yang berulang ke ? contoh sakit ?

      Delete
    8. Ada kes kalau penyakit cyst, kalau dah ade dan dah opret. Pyakit berulang dia xkan cover dah..

      Delete
    9. Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual ginjalnya dengan wang kerana kemerosotan kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini di Hospital ginjal dan (800,000 dolar AS) Kami akan menyediakan ginjal.

      Hospital kami pakar dalam pembedahan ginjal dan kami juga berurusan dengan jual beli. Transplantasi ginjal penderma dengan siaran langsung. Kami berlokasi di Indiana, Amerika Syarikat, Nigeria, Colombia, Sekiranya anda berminat untuk membeli atau menjual buah pinggang, jangan ragu untuk menghubungi kami melalui

      e-mel: kelinahospita01@gmail.com / WhatsApp (+2348136286824)

         Menunggu jawapan anda.

      Delete
  3. Sayapun setuju sangat...biarlah orang kata minda kita tertutup ke,apa ker...ni ha...akak tengah buka polisi yg melambak ni sebab dulu akak tak tau sangat...pi beli insurans sampai 600 sebulan...ni dok pikir...baik tambah loan ASB dan invest emas...dari akak kayakan orang lain baik akak senangkan hidup keluarga.Takpalah,surrender dapat sikitpun lantaklah...sebelum surrender pi dulu beli loan ASB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kak...
      Saya tak nafikan buat loan ASB atau invest emas pun bagus tetapi as long as protection untuk akak dah kuat, alhamdulillah..
      Tetapi perlu diingatkan jika berlaku kematian, proses tuntutan harta akak dalam ASB atau apa-apa investment akan mengambil masa yang sangat lama bermula dari permohonan sahaja sudah makan masa 6 bulan. Jika ahli keluarga akak tidak tahu akak ada buat investment atau tidak menuntut, semua harta akan masuk Amanah Raya Berhad di mana sehingga tahun ini sudah sebanyak RM6.6 Billion harta tidak dituntut oleh waris si mati. Jadi, beringat sebelum membuat apa-apa keputusan.
      Di sinilah konsep Hibah sangat membantu.

      Delete
  4. Salam puan Hanaisah.. apa yg sy baca dari episod yg pertama, puan terminat policy prubsn sbb ejen x bagitahu puan yg company akan kena caj untuk 6 tahun yg pertama.
    ejen AIA tue, tak bagitahu jugak ke yg semua company insurance akan kenakan caj yg sama seperti Prubsn.
    Utk makluman puan, Company AIA pun akan kenakan caj yg sama seperti company2 yg lain refer http://www.aia-afg.com.my/en/resources/975bc90048ecd271b0bcbcf239f692a9/AIA_a_mas_brochure_eng+my_aatb.pdf
    Apa yg penting dlm medical card adalah adakah medical card itu boleh renewable atau tidak.
    ada sesetengah co. insurance, tidak akan renew medical card bila kita dah byk claim utk tahun tersebut.
    katakan kalau kita dah claim hampir 50k tahun ini, tahun depan co. ada hak utk tidak meneruskan medical card kita.
    pasal Aia, nanti sy try cari information sama ada medical card dia renewable atau tidak ye.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Medical card aia adalah dijamin renew....

      Delete
    2. Kad AIA dijamin renew la beb... Aku dulu prubesen jgk, org je taknampak korang tarik duit client cara halusss... Ape yg kak hasnisah cakap tu betul, ambik basic, ci dan kad.. Itu perkara asas...

      Delete
    3. Betul setuju..even plan paling rendah aia untuk medical card coverage tinggi. Rm90000. Dan juga wholelife unlimited. Cover until age 99. Dan dijamin renew. Elaun elaun pelbagai tak perlu. Itu menyebabkan medical card kita mahal.apa yg penting coverage dia. Claim ok. Lg satu aia tiada co payment perlu dibayar at certain amount.

      Delete
    4. Lg satu aia punya medical card kalau habis guna total rm90000 untuk plan paling rendah untuk next year punya policy calender akan wujud balik rm90000 tu smpi umur 99 years old.itu yg dinamakan wholelife unlimited coverage for medical card.

      Delete
    5. kalau dari segi charge yg tinggi dari pru bsn... aia pon same,.... tinggi... korang boleh tgk brosure diorang,,,, ape kata korang try tgk yg great eastern takaful punya,... charge utk medical card murah... bile di bezakan... limit tahunan pon tinggi... nak tahu bleh la ambik direct brosure dengan company2 insurans ni... xpon nk contat agent sy pon boleh.. 019-9992977 syahidan

      Delete
  5. lebih baik kita simpan dalam bentuk pelaburan emas fizikal lagi untung bersama public gold hubungi 0122490625..

    ReplyDelete
  6. An impetigo contagion usually done by applying soaks or lovesome compresses to the encrustation.
    Do not use up evening primrose oil if truth is There in reality is no one intervention that will
    aid you to obviate the circumstance. If a doctor suspects the Patient has contracted
    muscular tissue contractions, delirium and seizures are
    reported. That is why you should debar take of this Movie ,
    I saw this weekend and which I can not stop cerebration since.


    Also visit my web blog - skin sores on children

    ReplyDelete
  7. As Salam. I was looking for baby food recipe, tu yg terjumpa ur blog. I am takaful consultant@ bahasa pasarnye insurance/takaful agent. Ada misunderstanding/misconception dlm kedua2 cerita. Utk membuat product comparison lebih tepat bandingkan dgn jenis produk yg sama. Apa yg u beli with prubsn takaful dulu ialah " investment link policy". Di Aia pun Ada produk ni. Tp new policy yg u amik di Aia ialah stand alone med card plan. Different product type. Both Ada pro n cons. Terlalu pjg utk explain di sini. In summary, ambil policy ikut ur needs n affordability. Tujuan utama takaful/insuran diwujudkan adalah utk perlindungan while unit trust seperti ASB adalah utk grow ur money( jd perbandingan antara takaful/insurance w ASB ibarat membandingkan tembikai n epal.) digalakkan membuat unit trust saving, namun investment link plan Ada perlindungan named waiver ,eg jika we as the parents meninggal di USIA muda semasa anak masih kecil,plan akan diteruskan oleh company so manfaat spt medical card plus saving masih Ada sdgkan mungkin simpanan di other investment vehicles stop. Ikhlas Niza , zuriniza2@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. bandingkan epal dengan epal baru relevan...

    ReplyDelete
  9. em.agk trbantut nk bli insurans ble bc...tp sy dh ada prubsn..so far ok..sb kt dh ditergkn ttg max setahun berape blh pki..dn byrn x akn berubh sb kt dh sign agreement..tp terpulg masing2
    kn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn takut dgn takaful or insurans. Insurans or takaful tidak pernah menipu. Tp kita perlu berhati2 dgn ejennya sahaja...

      Saya pernah ditipu dahulu dan terus fobia dgn insurans. Tp skrg tidak lagi setelah bertemu jodoh dgn aia afg takaful. Dan kini saya turut menjadi ejen aia setelah yakin dengan produknya.

      Layari noorazmanaziz.blogspot.com utk info. Saya pasti akan membantu.....

      Delete
    2. Alhamdulillah dah ada ins, tak semua ada kesedaran pasal ins. Pada saya, abg/akak check polisi betul2 dan kalau puas hati... just continue dgn apa yg ada.

      Just my 10 cents...

      Delete
    3. bayaran berubah.. saya dah kena prubsn medical card. bayaran bulanan naik dari rm170 ke rm189 (rm19 naik).. baru 2 thn ambik.. alasan ramai orang claim tahun sebelum tu

      Delete
    4. Kejadah dia.. Org claim sebelum tu depa punya hal la.. Habis tu dok pongpang2 ckp tym tarik cust bkn main lg..

      Delete
    5. tengok balik polisi.. level contribution or step-up contribution..if step-up contribution akan ada kenaikkan tiap 3thn.. tp byaran bulanan murah..level contribution mahal tapi byran tetap akan sama..

      tetapi depends pada medical cost jgak..jika berlaku kenaikkan & bajet belanjawan diperuntukkan sikit untuk medical sector..akan berlaku kenaikkan harga caruman..

      tabarru' fund berkurang disebabkan claim & ramai yg sakit, so pihak company akan naikkan charge demi kelangsungan tabarru' fund & dapat membantu pencarum-pencarum lain yg ditimpa musibah pada tahun seterusnya

      takaful nie konsep dia tolong-menolong..awk byr caruman, org lain byr caruman..portion untuk protection unit account akan dimasukkan ke dalam tabarru' fund

      Delete
  10. Mmg betul apa yg dikatakan tu... tapi setiap produk ada pro n con. Pasal education plan, mmg dari segi return agak kurang tapi dari segi protection? Akak kena paham, klu education plan.. apa2 yg terjadi pada pembayar contohnya akak, ins tu akan jadi free sampai la anak akak besar dan fund utk education dan medical dia terjamin. Saya yakin yg sekarang ni jika ada apa2 yg berlaku ke atas pembayar, premium mesti diteruskan setiap bulan. Rider nampak macam x guna pada akak, tapi pada yg kurang kemampuan?

    sorry just share... everything yg ada tak perfect.

    Salam...

    ReplyDelete
  11. Sy suka dgn tema blog ni. "Berkongsi utk memahami, bercerita utk mempelajari... krn hidup ini hanya utk Ilahi" subhanallah. Tabarakallah. Nk share pengalaman sbg perunding tkfl hrp dpt dikongsi, difahami, dipelajari & hanya utk Ilahi. Pengurus agensi sy merupakn seorg yg gigih. Kegigihannya tlh melahirkn lbh 100 agen (ada yg berjaya, ada yg biasa2). Drp keseluruhan sijil tkfl ygdiunderwrite oleh dia & agen berjumlah ratusan ribu sjl & jk dihitung mempunyai jutaan nilai perlindungan kpd semua peserta. Byk kali dlm sthn, trdpt peserta yg buat claim (ada yg byk, ada yg puluhan rm shj). Dlm menasihat org utk mengambil perlindungan , dia sendiri melindungi keluarganya melebihi rm500k & mengambil pelan pendidikan & kad perubatan utk kelima2 c/matanya. Takdir Allah, beliau dijemput tiba2 2 thn lps. Hnya slps 2mgu didiagnose cancer stage 4, beliau pergi menghadap Ilahi. Semua peserta tkfl membantu isteri & ank2nya secara lngsg. Isterinya dibantu lbh 1/2 juta utk digunakn bg membesarkn anak2 yg msh kecil (blm ada yg bersek mngh ktka itu. Bayi ke6 baru bbrp mgu).
    Sekadar berkongsi kelebihan takaful (saling jamin menjamin). Semua sijil ank2 nya tdk perlu dibyr lg, manfaat ttp diperolehi, wang utk anknya bljr tlh ada. Simpanan dlm tkfl pddkn kini ttp brtmbah tiap thn walaupn isteri arwah tdk lg perlu mmbyr sumbngan.
    Sy hrp jgn lh mengutuk agen2 krn setiap org bertabggubgjwb kpd diri, ahli keluarga, masyarakat, agama, bangsa & negara. Bygkn jk semua org melayu x mengmbil perlindungan atau hnya sdkt yg buat kptsn utk ambil, mnfaat yg disediakn akn direbut olh bangsa lain. Jk ada wang lbh, ambil lh walau sdkt. Krn selain menjamin anak isteri, kita jg menjamin org lain yg memerlukn. Tabarru' (derma)kn wang anda insyaAllah, amal jariah membantu d akhirat kelak.
    Sebuah buku yg baik utk dibaca, "cukup wang hati tenang,hjh rohani". Mej kamal, sbn 0169000388

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin sebab 1st time terkena...saya kena macam ni. tp alhamdulillah..ejen yg ke2 sy jumpa tu..nmpk dia honest dan jujur bagitau keburukan sesetangah perkara dlm insurans. kerana ayatnya " dia xnk after few years customer figure out..nnt customer salahkan dia. better dia dapat kurang untung sbb x jual those riders... at least dia jujur dgn customer". apapun, insurance ni banyak loopholes dan semakin byk sy belajar..semakin byk yg dpt tau. bukan membenci ejen..cuma mengajar pengguna utk lebih berhati2.

      Delete
    2. EHMMM MELAYU KITA TAKUT NAK MENDERMA TP X MALU MEMINTA DERMA... AMIK TAKAFUL SAMA SEPERTI MENDERMA/MEMBANTU INSAN LAIN JUGA. KALAU DA NAK BANTU ANAK ISTERI ATAU FAMILY SENDIRI PUN BERKIRA CAMNER NAK BANTU INSAN LAIN... DLM NEWS PAPER SKANG BNYK JA YG MEMINTA DERMA UNTUK BIAYA PERUBATAN SEBAGAINYA. BUKAN NAK MENGATA TP PD MEREKA YG TERBUKA MINDA DAN AKAL MENCARUM LAH BERSAMA TAKAFUL/INSURANCE UTK KESENANGAN KIR=TA DAN AHLI KELUARGA.

      Delete
  12. dulu saya masuk insurance and then dikatakan insurance Haram ....saya berhenti byk jugalah saya rugi x dapat apa2 ...3thn x RM200 ..."0"..(itu risiko saya ambil) Tetapi dulu saya sebagai pengguna NOW i'm consultant MAA takaful... Saya bangga dengan kerjaya sekarang...i like it so much !!

    ReplyDelete
  13. Salam.saya disini juz nak kongsi sedikit ilmu.. INSURAN? adalah merangkumi life + medical + savings...semua syarikat insuran ada kebaikan dan kekurangan masing2..tapi yang paling penting anda tahu tujuan utama anda amik insuran n memahami polisi yang diambil..semuanya bergantung kepada individu n kemampuan masing2...saya menjual medical card coverage 100% & tidak perlu membayar deposit hospital (pakej tambahan, klinik swasta pun percuma seluruh malaysia)..selain itu boleh mengelak cukai pendapatan disamping dijadikan simpanan jangka panjang..PLAN INDIVIDU=RM100 ke atas…PLAN FAMILY(IBU,BAPA & ANAK2)=RM200 ke atas…PLAN PEKERJA=RM50…saya tidak menjual insuran semata2, saya hanya ingin berkongsi pengetahuan bersama anda..dapatkan agen yang menjual ilmu insuran kepada anda secara percuma dan tidak mengejar keuntungan semata-mata.IKHLAS DALAM MENCARI KEREDHAANNYA..(MUHD FAIZ-0174123816 PRUDENTIAL BSN TAKAFUL AGENT)

    ReplyDelete
  14. kesian akak ni minda sangat tertutup.. buat perbandingan ibarat tembikai dan epal lah. kalo camtu xpayah lah akak amik insurans kete. mengkayakan company ins!

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you for your critical comments. mungkin cik x clear issue yg saya ketengahkan. bukan x faham insurans... tetapi saya ketengahkan issu INFORMED CONSENT. saya perlu tau ke mana duit saya pergi, especially bila amount dia rm600-700 sebulan. mungkin cik x kisah dan bayar je...tapi saya kisah. cerita ni utk trigger org lain yg membeli insurans utk faham apa disebaliknya. bukan nk stop org dr membeli..tapi nk trigger org utk ambil tahu. ejen insurans might not like this... tapi as a consumer, we have the right to know. maybe cik x kisah...tapi saya kisah dengan duit saya :)

      Delete
    2. Bandingkan tembikai dgn epal ape pulak... Prubsn guna invesment link dan aia takaful guna investment link utk plan famili, kan kesama je.. Sbb ejen aia takaful dilatih "keperluan" utk client bukan cari duit tambahan dr takaful dgn riders yg mengarut...

      Delete
    3. thanks... kawan saya cerita ejen dia tambah rider " kalau dilanggar ketika tunggu bas (or sumthing like that)"... akan ada coverage. mmgla dlm berapa ringgit je sebulan...but that's so lame and nonsense. bg yg x tau...sign n bayar je. bagi yg ambil tahu..... siapla ejen tu

      Delete
    4. setahu saya gandaan pampasan(cth pampasan kemation 100000,tp accident disebabkan naik public transport jd double 200000) akan diberikan kepada peserta yg menaiki public transport n kemudian accident...itu yg diberikan oleh prudential...bkn specific tunggu bas kena langgar...harap maklum

      Delete
  15. Saya cuma ingin memberi pandangan... untuk membeli perlindungan takaful kita kena lihat tujuan perlindungan diberikan iaitu melindungi daripada risiko-risiko yang mungkin akan berlaku kepada kita.... Oleh itu, kita perlu menilai apakah risiko yang paling besar kemungkinannya berlaku. Untuk mengambil perlindungan kesihatan, kita perlu buat medical check up dan melihat family back ground supaya pemilihan perlindungan itu lebih tepat. Contoh, kalau result check up mengatakan kolestrol tinggi, kandungan gula tinggi dan family pun ramai yang kena jantung.... so kemungkinan berlaku terhadap anda juga tinggi. Dari itu, anda perlulah mengambil perlindungan daripada 36 jenis penyakit dan perlindungan hospital... Jumlah perlindungan dan keselesaan bergantung kepada kemampuan, Yang penting risiko yang tinggi kemungkinannya berlaku telah kita lindungi.

    ReplyDelete
  16. Rugi sekiranya tiada perlindungan dlm simpanan.. walaupun 7 tahun berkhidmat tapi masih cetek ilmunya... hakikat ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apabila anda menagatakan "rugi sekiranya tiada perlindungan dalam simpanan" menampakan anda kena mengaji lagi...

      Delete
  17. ketahui terlebih dahulu tujuan ambil insurans. insurans adalah bukan skim pelaburan 100%. disarankan hanya 10% daripada jumlah pendapatan bulanan adalah untuk insurans. 30% untuk simpanan dan pelaburan, dan selebihnya liabiliti.

    pakej perlindungan beserta pelaburan sekarang (investment-link), adalah untuk memaksimumkan jumlah wang yang kita keluarkan untuk insurans, dan tidak hanya beku tanpa berkembang seperti menyimpan duit dibawah bantal.

    puan tidak akan nampak kegunaan insurans ini sehingga puan, ahli kelurga atau yang terdekat alami sendiri bencana yang membolehkan manfaat insurans ini digunakan.

    sedangkan kereta sendiri pun, perlu dibayar insurans setiap tahun. kalau tiada berlaku apa2, kemana perginya wang insurans yang dibayar?

    untung kereta boleh dibeli, tapi nyawa?

    apa yang kita akan tinggalkan untuk anak2 sekiranya kita mati secara tiba2?

    tidak akan rugi mengambil insurans kerana wang manfaat kematian adalah jauh lebih banyak daripada apa yang kita bayar, dan akan dinikmati oleh anak2 kita.

    betul, bukan semua riders itu perlu. puan sendiri ada hak untuk memilih rider yang perlu terutamanya rider untuk menyambung bayar insurans sekiranya berlaku apa2 kepada puan atau pasangan dan anak. jika dirasakan tidak perlu manfaat elaun harian jika dimasukkan ke hospital, janganlah ambil.

    sebagai kesimpulan, pilihan di tangan kita. kita berhak memilih, dan bertanya sekiranya ada yang tidak jelas. datang sendiri ke pejabat syarikat insurans untuk mendapatkan penjelasan dengan lebih lanjut.

    maaf, saya juga adalah ejen insurans dan saya sendiri memiliki insurans dan medikal kad untuk diri sendiri, isteri, dan anak. tujuan saya menjual adalah bukan semata2 mengaut keuntungan tetapi untuk memberi kesedaran kepada semua orang sebagaimana saya sendiri sedar akan kepentingan insurans dan medikal kad ini sebelum menjadi ejen lagi.


    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak kata insurans tak perlu/ tak penting. tapi saya menyuarakan kekecewaan atas ejen insurance yg "hide the details"/ mereka tidak menipu, cuma tak disclose maklumat yg sebenar. sape kata saya tak sokong n tak beli insurans??? saya beli dari AIA.... cuma saya beli dlm keadaan saya benar2 faham sbb ejen tu bg details yg sgt bagus. saya tau duit saya ke mana, apa yg saya bayar..... Saya tak promote jgn beli insurans...tapi saya promote pembeli ambil tahu setiap "riders" yg ejen tu tambah kt insurans kita. jgn mengiyakan sahaja..sbb ejen mmg nk duit. jgn bagi dia hide info dari kita.

      Delete
    2. Oky x AIA insuran ni? awk amik plan family ke? klu oky suggest me d best agen from klang

      Delete
  18. TAFSIR AL-BAQARAH AYAT : 240 (Wasiat Bagi Seorang Istri Untuk Tinggal Selama Setahun di Rumah Suaminya yang Meninggal)

    Assalamualaikum. Terima asih kpd penulis blog ini dan juga responder isu. Sama² kita raikan semua pendapat. Niat yg baik,psti mndpt blsan yg baik. Sya bukan agent,tp sya financial consultant. Kptsn dan tndkkn kita hari ini mnntukan nasib kita hari esok. Setiap kptsn adlh yg terbaik bg setiap individu.

    Berbalik dgn kalam Allah diatas.Jika hari ini,belanja keluarga kita RM2000,termasuk belanja rumah,ank² ,isteri serta segala bntuk kprluan harian. Setahun skrg² nya kita prlu sediakan RM24,000. Mnjadi pilihan,mndapat pampasan RMxx,000 tambah dgn baki simpanan arwah untuk sara hidup waris yg ditinggalkn dgn percuma atau hanya bergantung nilai baki simpanan arwah sahaja. Banyakkah smpnn pribadi kita? Bagaimana nasib anak² kita yg tidak tahu apa2.

    Hubungi saya
    Abdul Rahman b Idrus
    0133743843,
    Financial consultant.

    ReplyDelete
  19. TAFSIR AL-BAQARAH AYAT : 240 (Wasiat Bagi Seorang Istri Untuk Tinggal Selama Setahun di Rumah Suaminya yang Meninggal)

    Assalamualaikum. Terima asih kpd penulis blog ini dan juga responder isu. Sama² kita raikan semua pendapat. Niat yg baik,psti mndpt blsan yg baik. Sya bukan agent,tp sya financial consultant. Kptsn dan tndkkn kita hari ini mnntukan nasib kita hari esok. Setiap kptsn adlh yg terbaik bg setiap individu.

    Berbalik dgn kalam Allah diatas.Jika hari ini,belanja keluarga kita RM2000,termasuk belanja rumah,ank² ,isteri serta segala bntuk kprluan harian. Setahun skrg² nya kita prlu sediakan RM24,000. Mnjadi pilihan,mndapat pampasan RMxx,000 tambah dgn baki simpanan arwah untuk sara hidup waris yg ditinggalkn dgn percuma atau hanya bergantung nilai baki simpanan arwah sahaja. Banyakkah smpnn pribadi kita? Bagaimana nasib anak² kita yg tidak tahu apa2.

    Hubungi saya
    Abdul Rahman b Idrus
    0133743843,
    Financial consultant.

    ReplyDelete
  20. senang je... sape yg xnk amik insuran ..x yah kecoh ckp tipu la..mkn duit haram la..x patuh syariah la..nnti korang kena kanser ke..mampus tgh jalan ke..jgn merayu2 nak minta sedekah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jaga mulut...jaga hati. Dont simply curse other people. belajar hormat pendapat orang walaupun kita 100% tak bersetuju. Doakan org kena kanser..mintak sedekah... nanti doa tu kembali kepada diri sendiri baru tau. Islam tak pernah mengajar umatnya mendoakan keburukan dan bala kpd org. Even agama lain pun tak mengajar penganutnya bersikap begitu

      Delete
    2. Mamat ni tak kental dengan api neraka kot....

      Delete
    3. Ntah..kurng ajar punya bahasa. Pn Hanisah mmberi kterangan beserta ilmu..yang kau sentap n mlalut ntah apa2 ntah.. Kompom kau agent yg suka hide2 ngan customer kn?

      Delete
    4. sebab tu ramai menyampah dengan agent2 perangai macam ni. dah lah bg keterangan x cukup, nak kena customer tanya baru jawab itupun jawapan x tepat. last2 bila customer x nak ambil dengan dia, dia maki pula customer.

      Delete
  21. hanisah...boleh tak dptkan agen AIA contact number tue...

    ReplyDelete
  22. tiada paksaan dalam membeli insuran. ingat2 la perbelanjaan. ikut kemampuan la. 150 sebulan ke? 200 ke? 250 ke? 300 ke? kalau x claim pun selepas tempoh matang, boleh ambik balik duit 2. tiada rugi apa2 pun. dan.. saya slalu ingat pesanan yg ni, janganlah kau mati dalam keadaan berhutang.

    ReplyDelete
  23. Insurans dan Takaful dari segi luaran dan tujuannya sama, tetapi dari segi akad dan fiqh nya berbeza. Jika sudah ada insurans, maka eloklah ditukarkan kepada takaful. Jika belum ada insurans, eloklah terus melanggan takaful.

    Hanisah yang bijak, ini soal halal dan haram.
    Maaf kepada agen insurans muslim, tukarlah kepada takaful.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you for the advice. utk pengetahuan tuan/puan, yg saya ambil tu ialah takaful..islamic way. harap maklum

      Delete
    2. Nilai ringgit kita makin jatuh.AIA bkn keluaran mlysia.jd keuntungannya disalurkan ke luarnegara.makin byk duit kluar mkin jtuh nilai ringgit.cari takaful bkn saja utk halal tp cr jgk yg keuntungannya disalurkan kedlm negara jgk.

      Delete
  24. Salam.

    Maaf terlebih dahulu andai terkasar bahasa. Saya cuma ingin menjelasakan manfaat pampasan jika dilanggar di perhentian bas itu. Sebenarnya manfaatnya ialah jika kemalangan di tempat awam & kenderaan awam serta jumlah manfaat 2X jumlah pampasan kemalangan. Tidak kira di mana2 jua asalkan kawasan itu kawasan awam

    Mengenai isu rider kecil bayar kecil dan tidak perlu, ia bergantung kepada pelanggan. Perunding takaful cuma memberikan perlindungan tambahan(rider) bergantung kepada keperluan dan juga kemampuan. We know the best for client. Janganlah nanti andai berlaku musibah, anda menyalahkan agen kerana tidak tawarkan manfaat tersebut. Biar ada sedikit jangan tiada langsung.

    Untuk elaun wad sebenarnya untuk menampung kos2 tersembunyi bila berada di wad seperti parking kereta, kos hotel, mahupun jika anda seorang peniaga, tutup perniagaan maka terhentilah pendapatan; elaun itu boleh lah mengurangkan sedikit bebanan anda. Its up to you.

    Isu rider tambahan untuk komisyen agen juga sepatutnya tidak wajar dipersoalkan, andai berlaku musibah setiap rider juga memerlukan dokumen tambahan untuk urusan pembayaran balik/elaun manfaat juga akan diuruskan pihak agen. Komisyen agen cuma 6tahun tapi servisnya selama mana pelanggan bersama takaful/insuran tersebut. Jika 30tahun, 6 tahun diberi komisyen, 24tahun servis percuma.

    Di harapkan puan bolehlah requote balik ayat di atas semoga tidak menjadi kekeliruan kepada yang membaca. Tidak adil menyalahkan seorang agen yg mungkin kurang ilmunya/kurang kesempatan untuk menjelaskan secara mendalam manfaat yang disertakan.

    Sekadar sedikit penjelasan, saya tak jual insuran, saya hanya beri rundingan takaful sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju dengan tuan,.. Riders yg kecik2 tu TAK WAJIB ambil.. terpulang... ada org rasa dia PERLU, jd dia mahu.. yg rasa x perlu.. X PAYAH ambil.. biasanya agen AKAN memberi CADANGAN TERBAIK.. setakat rm3, rm5.. manalah mereka kira berapa komisyen..

      logik fikir pon.. kalau bayar rm5 x 12 = rm60.. tapi musibah berlaku MANA BOLEH BACA? MANA BOLEH HIDU?.. kalau baru bayar rm60, tapi pampasan rm20,000... apakah tu?

      Disini kita memperhambakan rm60 kita utk menjadi rm20,000... tapi kalau BEGITU BESAR nilai rm60, sampai BERAT NYE NAK LETAK KAT TABUNG DANA TAKAFUL.. siapa hamba siapa?

      Ingat, takaful = amal jariah.. bila pampasan puluh2ribu dibuat kepada ahli, sumbangan setiap org terlibat

      Delete
    2. Sy bersetuju dgn tuan. Berapa sgt lah komisten agent dgn rm3 tu. Dgn rm3 tu client akan dpt pampasan 10,000, x ke happy client

      Delete
  25. Selepas sy baca serba sedikit mengenai luahan Pn hanisah, saya merasakan agen tersebut perlu telus dalam menjelaskan polisi2 insuran kepada prospek.

    Setiap polisi dan optional (rider) perlu dijelaskan sebaik-baiknya kepada prospek. Ini agar prospek tau kemana duit tersebut disalurkan. Sama ada prospek ingin ambil atau tidak rider2 berkenaan terpulang kepada prospek berkenaan. Kita telah maklum kepada mereka.Tetapi ramai ke agen sanggup buat mcm ini?? dalam kepala semua dah ingat trip sana..trip sini..target sana target sini..saya pun tak salahkan mereka.

    Mengenai tuntutan insuran, ejen juga perlu bertanggunjawab dalam memaklumkan SEPENUHNYA kepada prospek. nanti tidak timbul isu insuran ini menipu dan sebagainya. saya ada dimaklumkan sebagai contoh sekiranya pencarum disahkan mengidap salah satu 36 critical illness, syarikat tidak akan membayar pampasan setelah sakit berkenaan mencapai TAHAP TERTENTU. Saya rasa ramai pencarum tidak mengetahui perkara ini or maybe ejen tersebut tidak tau sama skali atau tidak mau bgau bagi menjaga periuk nasi mereka.

    Selain daripada itu, kalau tak silap saya premium bulanan akan dikaji (dinaikkan) setiap 5 atau 6 tahun. Tidak mungkin kalau orang itu bayar contohnya RM100 sepanjang tempoh polisi aktif.

    Selain daripada itu, pencarum juga seboleh-boleh baca dan memahami kandungan polisi yang dihantar agar mereka benar2 memahami protection yang akan ditawarkan.

    mengenai investment..kalau nak melabur better terus pergi medium lain seperti FD, saham, asb, emas dsb..gunekan bajet insuran untuk protection sepenuhnya. kalau boleh.

    Tepuk dada tanya selera, bagi saya insuran ini sudah menjadi satu keperluan.

    Sekadar pandangan.

    ReplyDelete
  26. saya pernah dapatkan rawatan jantung... total kos dkat 60k... x sangka sy kena tambah duit lagi sebab aia hanya cover sampai 30k je walaupn sepatutnya 190k setahun.. kalau lebih 30k kene bayar 10% .. dah terlambat utk saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btol ke tuan...adew bukti x?boleh than tempelkan disini

      Delete
    2. Rasanya ada company, masuk2 je dah kena bayar 10% tu.... walaupun bil bawah RM1K... terus client kena bayar RM300. Takde la pulak yang nak komplen.

      Ada tu lagila. kata tak kena 10%. upgrade bilik je terus kena 10% dari TOTAL bil. kalau bil RM60K, kena bayar RM6K. ada yang 20% jugak kena RM12K.

      Yang penting, anda kena faham polisi. kalau tak faham, bukak polisi, call agen cepat2. kalau agen tergagap menjawab, sekarang la masa anda cari agen lain!

      Delete
  27. Nk untung cari pure investment..nk protection ci

    ReplyDelete
  28. Nk untung cri pure investment..nk protection cri insurans..jgn compare sbb kita x tau mgkin ada d antra kita akn trasa...buah dlm bakul x smua yg busuk..masing2 ada klebihan n kekurangan...sebgai cust anda ada kuasa utk memilih..tp jgn cpat mnilai sesuatu ..selamat hari ibu...*financial consultant*

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. Salam..bole share contact number ejen tu tak? herbie.awliya@gmail.com..thanks :)

    ReplyDelete
  31. Dari pembacaan saya dari komen-komen di atas, boleh tak tuan2 dan puan2 agen aia dan prubsn takaful kenapa aia boleh bagi premium yang rendah untuk famili berbanding prubsn?

    Saya rasa aia lebih berbaloi dari prubsn. Maaf kalau ada yang tersinggung. Saya hanya mahu tahu kebenaran sahaja.

    Adakah kerana aia standalone medical card oleh itu ia murah. Dan PruBSN ada pelaburan takafulink maka ia mahal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Murah atau mahal tu bergantung kepada keperluan dan kehendak awak sebenarnya.

      Saya bagi contoh kereta. BMW mahal, kereta wira murah sikit. kenapa?
      padahal dua2 boleh gerak dari A ke B. dua2 boleh bawak 4 orang. dua2 pakai petrol. But pasti ada beza. BMW selesa kalau jalan jauh. kereta wira sakit badan la kalau bawak jauh2. Tapi bajet awak boleh dapat wira ke BMW? fungsi sama tapi mungkin ada kekurangan dan kelebihan kt mana2 yang mungkin awak x perlu pun.

      kesimpulan: mahal x semestinya bagus dan murah x semestinya x bagus. Kalau murah, mungkin ada yang kurang. Kalau client boleh terima kekurangan tu, kenapa nak ambik yang mahal? macam saya ambik wira walaupun sakit badan sikit. sebab sesuai dengan bajet saya dan saya x de la nak jalan jauh2 sangat =)

      Delete
  32. Anyone agen aia from klang ?
    Pls leave ur contc no here

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Sy life planner AIA takaful
      Taman intan klang
      Muhamad Fitri Othman
      01133009615

      Delete
  33. Part 1

    Saya pernah ada aia afg med kad utk satu family. Sangat murah dan boleh cover satu family dengan had infiniti seumur hidup. Masa saya amik tu antara prubsn, great eastern takaful dan aia afg. Aia afg mmng plg murah dan paling besar coverage.

    5 bulan lepas amik aia afg wife sya masuk hospital tut tut di lembah klang disebabkan sakit tulang belakang. Utk kali pertama dia, kos masuk hospital rawatan dan scan lebih kurang 7000 ringgit. Aia afg cover semua. Sya sngt gembira dan rekemen aia dekat semua org yg saya kenal.

    Lepastu wife sya masuk lagi skali lepas beberapa bulan sbb sakit sngt tulang belakang. Mri dan physio dan ubat tahan sakit. Cover juga kali kedua. Tp saya di panggil oleh syarikat aia afg tu utk bertnya samada wife pernah ada simptom sakit belakang ka sebelom ni. Saya kata takde memang first time sakit lepas 5 bulan ambil aia afg. Sebelum ni sihat je dan aktif siap boleh marathon skali.

    Bila doc dekat hosp tu scan dia kata ada slip disc yg agak significant dan perlu buat operation. Kos besar juga. Jangkaan rm20k. Saya masa tu ok aje sebab limit tahunan 90k masih tak abis guna lagi. Dan kami masih ada "unlimited" coverage seumur hidup...

    2 hari sebelum hari operation, nurse bagitau saya aia tak nak cover kos operation. Saya pun pelik, limit tak abis guna lagi tu. Masa tu hati dah panas dah. Saya tengking nurse tu tp saya pun faham itu bukan kesalahan dia. Dia hnya bertugas sebagai nurse di situ saja.

    Sya pun call lah ejen saya. Lebih 20 kali call dalam masa 6 jam. Tak angkat. Lepas tu baru dia angkat... saya tnya dia kenapa tak cover katanya smpai 90k setahun... sedangkan tak abis guna pun. Dia kata dia akan cek dengan company kejap, bagi dia 15 minit. Ok saya pun tunggu15 min.

    Lepas 15 min takda reply. Mgkn masih ckp dgn aia afg. Lepas 30min sya terus call. Voicemail. Saya call lagi 20kali camtu. Semua voicemail. Sial celaka punya agen! Pastu sya call aia afg customer service 10min tak jawab padahal masa tu waktu pejabat lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelan family mmg kebykknnya murah dimana utk 4 ahli keluarga contoh ibu+ayah+anak 2 org...tp coverage xcukup utk cover 4 org...
      Contoh : ibarat puan ade 4 biji kereta tapi puan hanya ada 1 botol / bekas minyak hitam...adakah dgn 1 botol / bekas minyak hitam cukup digunakan utk 4 buah kereta??
      Sudah tentu tidak cukup...
      Itu just perumpaan...just sharing..

      Delete
    2. saya pernah dpt complain dr pemegang ins AIA tentang isu xcover bil/kos pembedahan..:) but im not AIA AGENT, ..saya clients PARUDENTIAL BSN TAKAFUL

      Delete
    3. lepas tu ? apa jadi ? kenapa tak cover ? ada call terus ke call center tak ?

      Delete
  34. Part 2

    Sya pun buntu. Sya minta maaf kat nurse yg sya jerit tu dan minta dia call aia afg. Dapat call, dia pun bg saya ckp... sya tnya kenapa tak cover sedangkan tak sampai annual limit 90k lagi. Dia kata sbb wife sya claim banyak dalam masa 8 bulan (masa masuk haritu, follow up, physiotherapy, mri dan scan)... sekarang dia nk investigate pulak. Sya tnya jadi operation macamana boleh buat ke? Dia kata xkan cover smpai abis investigation. Babiiiiii!!!!!

    Sial punya aia. Agen tak jawab. Aia taknak cover sebab banyak claim. Padahal katanya limit 90k setahun. Penipu!!

    Kami masa tu buntu... pastu kami discaj je lah nk buat apa lagi dah. Bil masa masuk haritu rm6000 saya malas layan saya suruh nurse tu tuntut je daripada aia...

    Kami tanya la jugak org lain yg penah amik aia seblm ni katanya sebenarnya "unlimited" seumur hidup tu bukanlah unlimited sngt. Sebenarnya "undefined limit". Ada sorang mamat tu crita penah admit wad bnyk kali jugak dalam tempoh 2 tahun stgh sebab masalah usus pastu aia senang2 ja tarik balik medikal kad dia... katanya tak boleh cover dah sebab claim terlampau bnyk dan "dalam siasatan" mcm kes saya... bodoh sial celaka kan?

    Sya tnya org lain yg pernah guna takaful kompani lain katanya ok ja xda masalah. Cover semua. Siap dapat elaun masuk wad lagi. Ada cikgu tu kata dia dapat rm100 sehari masuk wad dan boleh ganti kehilangan pendapatan tambahan pada hari2 tuisyen yg dia xmampu nak buat sebab masuk wad. Bagus jugak plan dia...

    menyesal juga sya amik aia afg takaful... dulu sya ingtkan yg takaful lain tu takde unlimited dan mahal pulak... sedangkan sya boleh je bayar rm500 sebulan utk saya, wife dan anak sorang. Unlimited konon. Rupenya undefined limit dan boleh tarik balik medikal kad bila2 je.
    Saya dah cancel aia afg. Sya smpai skrng taktau nk amik takaful mana tp saya susah nk percaya agen takaful dah. Lagi2 dari aia afg sial celaka tu...

    Murah dan unlimited tu penipu ja sebenarnya. Baik beli harga berpatutan.
    Ye ramai dah jadi mangsa penipuan aia afg takaful.
    Janganla jadi mangsa keburukan aia afg takaful ni... langsung tak rekemen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya anda di pihak yang benar, boleh hubungi Bank Negara. Berani kerana benar. Lepas tu sharekan di sini aduan kes anda tu.

      Entah2 anda ni agen pesaing aia yang menyamar. Sekarang banyak taktik agen gunakan untuk memburukkan syarikat pesaing. Maklumlah sales merudum disebabkan kelebihan com lain. agen com A kata com B punya produk tak bagus. Com B kata Com C tak bagus. lebih banyak cerita produk orang lain dari produk sendiri :D


      Buat report di sini :

      Biro Pengantaraan Kewangan
      Tingkat 25, Bangunan Darul Takaful
      4, Jalan Sultan Sulaiman
      50000 Kuala Lumpur
      No. Telefon: 03-2272 2811
      No. Faksimili: 03-2274 5752

      Atau semak di sini :

      http://www.bnm.gov.my/?ch=bm_complaint_redress&lang=bm

      Delete
    2. Adakah benar medical card AIA sedemikian? Mungkin ejen AIA Takaful boleh beri penjelasan kenapa boleh jadi sebegitu.

      Delete
    3. Setiap syarikat ada syarat2 yang ditetapkan oleh BNM. sekiranya penyakit yang telah sedia ada semasa tarikh permohonan tu (berdasarkan report doktor) tak kiralah kena selepas tempoh bertenang, dah tentu la tak boleh claim. tak kira lah aia, prubsn, etiqa, maa etc. semua sama je resultnya kalau doktor kata penyakit memang dah wujud.

      Delete
    4. Salam en..... Saya merupakan part time agent prudential. Sebenarnya nak bagitau sebelum saya ambil keputusan utk exam bab bab insurance ni, saya pernah mengkaji tiga syarikat yg besar iaitu aia prudential dan great estern. Akhirnya saya ambil keputusan utk join prudential. Disebabkan beberapa faktor :
      1. Saya nak beli insurance utk diri sendiri walaupun saya juga adalah kakitangan awam yg free of charge kalo g hospital
      2. Saya nak pilih insurance yg paling sesuai utk kawan serta keluarga saya
      3. Insurance yg sesuai adalah merangkumi kesemua term n condition dalam policy tersebut serta insurance yg dpt beri jaminan kpd kite pada masa akan datang.


      Insurance sebenarnya memang menipu, mana satu business yg merugikan cuba bagitau ? Tak de kan ? Agent pun perlu cari customer, syarikat pun kene untung...... Kalo ejen tak ambil commison selama 6 tahun tu rase mana ada satu agent akan serve customer dia yg masok hospital la hantar buah buahan la ni tu la????


      Semua insurance memang cover apa yg berlaku tapi kene rujuk term n condition serta apa yg cover ketika anda memilih plan tersebut.

      Memang ada yg lebih murah saya pun boleh buat murah rm 100 je sebulan, sebulan rm3.00 pun ada g kat pejabat pos mesti ada.

      Tapi coverahe dia tuan puan kene rujuk kat pelan masing2.

      Delete
  35. Tu beza antara hg medical card rm100 cover utk 10 individu dan rm200 cover utk satu individu

    ReplyDelete
    Replies
    1. SETUJU..BETTER PILIH MEDICAL CARD PERIBADI + SAVING + TAKAFUL..

      Pelan family mmg kebykknnya murah dimana utk 4 ahli keluarga contoh ibu+ayah+anak 2 org...tp coverage xcukup utk cover 4 org...
      Contoh : ibarat puan ade 4 biji kereta tapi u hanya ada 1 botol / bekas minyak hitam...adakah dgn 1 botol / bekas minyak hitam cukup digunakan utk 4 buah kereta??
      Sudah tentu tidak cukup...
      Itu just perumpaan...just sharing..

      Delete
  36. rasanya tak rugi pun ambil pelan takaful + savings + medical card...
    Tak rugi pun savings dlm ins...

    PERKONGSIAN : JANGAN AMBIL MEDICAL CARD STAND ALONE
    ( PELAN MEDICAL CARD SAHAJA )
    KENAPA???? MEH NAK SHARE SIKIT
    Kelebihannya : MURAH
    Kekurangannya :
    1. Tiada nilai tunai. Dalam bahasa senang difahami, anda dikira untung kalau anda pernah claim. At least, anda dapat merasa apa yang anda dah bayar selama ini. Tapi, kalau tak pernah claim sehinggalah tamat polisi, duit yang anda bayar selama ini akan burn macam tu sahaja.
    2. Bayaran perlu dibuat tepat pada masa. Tak boleh lewat! Kalau lewat polisi anda akan lapsed atau LUPUT. Bila lapsed anda tiada perlindungan lagi. Anda nak masuk wad medic card tak boleh pakai dah. Selalunya agen akan minta bayar secara tahunan. Kalau bulanan, perlu bayar secara auto-debit (tolak gaji).
    3. Tiada manfaat tambahan lain boleh di sertakan.
    P/S : Pilihlah pelan Medical Card + Savings + Takaful..

    Apakah nilai wang RM100 yang anda gunakan setiap bulan?

    RM100 kalau dicampak kedalam longkang setiap bulan, tidak akan menjadikan kalian seorang yg miskin papa kedana.

    Begitu juga rm100 kalau di simpan di mana mana institusi kewangan, tidak akan menjadikan kalian jutawan berharta,
    Namun, rm100 ini, kalau disimpan kedalam Takaful, akan memberi rasa lega dan lapang dada kepada diri kalian, dan keluarga tercinta.

    Menukar 100 kepada 105 itu Simpanan Bank,
    Menukar 100 kepada 110 itu ASB,
    Menukar 100 kepada 120 itu Unit Trust,
    Menukar 100 kepada 200 itu Berniaga

    Namun,
    menukar 100 kepada 200,000 itu hanya boleh jadi dengan Takaful

    Renungkanlah

    ReplyDelete
  37. Slm Takaful semua. Saya ejen takaful dari AIA Public Takaful di Melaka. Selalu merayau Muar dan N9. Dah lebih 5 tahun dlm industri ni. Bagi yg berminat untuk tau berkenaan pelan pakej keluarga jgn segan2, call, msg @ wassap je bila2 masa saya sedia minum teh bersama anda. 012-6935814 Nazri.
    "Lagi Ramai Ahli Keluarga Lebih Murah Bayaran".

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum wbt..

    Info dan pengalaman yang dapat dijadikan panduan dalam memilih insuran terbaik. saya pun sedang mencari maklumat, memilih takaful yang terbaik. kesimpulan saya, produk yang ditawarkan lebih kurang, namun yang paling penting ialah service after sales. yg pasti, yg mahal mesti ada kelebihannya berbanding yg murah, naun perlu bijak memilih. saya sedang megkaji antara etiqa takaful& prubsn takaful. etiqa:agennya ialah adik kawan saya,murah sedikit. prubsn:bestfriend saya,mahal sedikit. masih lagi sedang memilih.pening!! almaklumlah nak insured 700 sebulan sefamily. huhu..

    ReplyDelete
  39. Alhamdulillah.. suka baca info2 mcm ni. At least dapat buka mata pembeli dan penjual insurans supaya lebih telus. Yang si pembeli pun jgn main beli je, perlu tanya satu2 yg mna kita tak faham. Kadang2 rmai ejen yang gelap mata, tahu nak cari sales je.

    Saya juga salah seorang agen AIA PUBLIC TAKAFUL di area butterworth, penang. Jika anda nak quotation atau consultant dari saya boleh contact 01137112292

    Saje nak share, semalam ada seorang hamba Allah msg saya nak tahu harga premium bulanan utk wanita umur 49thn. Sy bgtau dia Rm152.64
    Alhamdulillah akak ni sedar pentingnya medical card utk dia walaupun dah agak berumur dan harga premium pun semakin tinggi.
    Siapa di luar sana yang berkemampuan, masih muda dan sihat, bolehla segera ambil Takaful ni. InsyaAllah tak rugi pun. Premium bulanan pun masih murah berbanding akak tadi.
    Bg yg berpendapatan 3k keatas boleh dpt pelepasan cukai sehingga Rm9k setahun. Emm untung kan? Sesungguhnya kita tak tahu bila bahaya dan risiko datang.

    Ini antara Ciri2 Medical Card Mampu Milik dari Aia Public Takaful
    > Perlindungan Individu serendah Rm63 sebulan
    > Perlindungan Suami Isteri serendah Rm128 sebulan
    > Perlindungan Ibu Dan 4 Anak serendah Rm256 sebulan
    > Perlindungan Bapa Dan 4 anak serendah Rm258 sebulan
    > Perlindungan 1 Keluarga [Ibu, Bapa Dan 4 Anak ] serendah Rm321 sebulan.
    > Had tahunan min Rm100,000 setahun
    > Tiada had seumur hidup
    > 100% tiada ko Takaful
    > Faedah harian penjaga Rm90
    > Elaun hospital kerajaan Rm100 sehari
    > 86 hospital panel AIA di Malaysia
    > Rawatan di hospital Pakar Dan Bertaraf 5 Bintang
    > Faedah penghantaran pulang perubatan 1 juta USD
    > ^^Just Swipe^^ untuk kemasukan ke Hospital Panel AIA
    > Faedah Rawatan buah pinggang Dan Kanser sehingga Rm375,000
    > Faedah Rawatan kecemasan pergigian akibat kemalangan serendah Rm3000
    > Faedah Rawatan penjagaan jururawat di rumah serendah Rm3000
    Dan banyak lagi.. Anda boleh tinggal kan no phone atau pm Saya 01137112292 utk dapat kan quotation free. Tq
    ‪#‎NinaAiaPublicTakaful‬
    ‪#‎AiaLifePlanner‬
    ‪#‎RealLifeCompany‬

    ReplyDelete
  40. Semoga bermanfaat semuanya. Sama sama kita mengambil perlindungan dengan menggunakan perkhidmatan Takaful. .

    Jika ingin mendapatkan khidmat nasihat dan perunding takaful, boleh wasap saya atau telefon saya di 0132461965 ( Aiman, Life Planner AIA PUBLIC TAKAFUL ), saya akan sedia membantu anda semua.

    ReplyDelete
  41. Penerangan yang bagus. Pelan yang terbaik adalah pelan yang memenuhi keperluan pelanggan. Buat apa bayar tinggi, end up kita lapse. nak amik baru memang rugi.

    Boleh contact saya untuk pelan terbaik anda.

    http://www.1etiqa4u.com
    tel: 019-2754696

    ReplyDelete
  42. Assalam saya berpengalaman dalam insurans dah 5 tahun
    Jika berminat boleh pm saya
    Herman tino : 0197557590
    Penerangan percuman
    Prudential bsn takaful
    Saya fulltime agent

    ReplyDelete
    Replies
    1. blh bagi quotation tak? umur 40thn, ppuan, sihat, tak merokok, kerani

      Delete
  43. People buy for their reason..selling by asking..not selling by telling..there is no one size fits all products..

    ReplyDelete
  44. Kami suami isteri agen prudential bsn takaful di ampang dan kl..boleh whatsapp sy izzati 0149655117 atau hilmi 0102324711.. insyaAllah cuba memberikan maklumat sebaik mungkin..

    ReplyDelete
  45. sis hanisah boleh share share agen yg sis deal tu..:)
    sceshila@gmail.com

    ReplyDelete
  46. saya pun baru je berjinak2 dlm etiqa takaful ni...niat nak tolong org yg paling dekat dgn kita...tp merekalah yg akak reject kita dulu...tp niat yg baik Allah mesti tolong kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam puan. boleh tolong konsikan contact details agen insurans puan? thank you.
      ladyinpinkessential@gmail.com

      Delete
    2. salam puan. boleh tolong konsikan contact details agen insurans puan? thank you.
      ladyinpinkessential@gmail.com

      Delete
    3. boleh share dengan sy sekali.. noorlaili.mh@gmail.com
      thank u

      Delete
  47. kenapa Prubsn mahal sikit ?
    kenapa AIA murah banyak ?
    kenapa GE, MAA, ETIQA mcm tengah tengah je ..?

    saya fikir kita beli product ikut macam beli barang lain la jugak, kereta ke beg tangan ke ...

    kalau beli Audi mahal sikit
    kalau beli saga murah banyak

    beli ikut kemampuanlah... tapi kalau ada budget beli la yang baik terus....

    kenapa audi mahal sikit ? boleh masuk dok dalam tengok dashboard :) peace yo..

    kalau dah beli yg murah lepas tu sakit kritikal lepas tu tak leh claim mengamuk ngamuk lepas tu nak beli insurance yg mahal tadi... ingat layak lagi tak agak agak ?

    saya beli yg mahal sikit tu sebab dah puas buat kajian.....

    ReplyDelete
  48. Assalamulaikum Puan.. terima kasih atas perkongsian hebat ini. Saya juga agent AIA Public Takaful, namun saya ingin kongsikan dengan sahabat-sahabat semua, setiap plan takaful ada kebaikan dan kekurangan tersendiri. Tiada plan yang terbaik melainkan ianya memenuhi keperluan individu itu sendiri.

    Cuma saya selalu ingatkan kepada bakal client saya akan kekurangan plan medical card standalone berbanding Investment Link Plan, (AIA takaful juga ada investment link yg boleh dimasukkan Medical Card).

    1. tiada rider utk waiver of contribution, sekiranya diagnosed dgn sakit kritikal atau hilang upaya kekal, masih perlu baya sumbangan.

    2. plan famili medical card akan ditamatkan apabila person covered meninggal, jadi anak-anak dan isteri perlu ambil plan baru. Cooling period akan bermula fresh, dan subject kepada new underwriting. Sekirana isteri atau anak2 pernah claim sakit kritikal, kemungkinan untuk approve amat tipis.

    3. Tiada cash value bayar hangus.. effectnya akan terasa katakanlah dalam masa 5 tahun tiada tuntutan langsung dibuat, dan tetiba terlewat bayar sebab masalah kewangan, disebabakan tiada cash value, polisi akan terus lapse. Berbanding polisi Investment Link plan, ada cash value yg boleh cover bayaran ketika pemegang polisi tidak mempunyai tunai.

    seorang perunding takaful yang baik akan ceritakan kebaikan dan kekurangan plan dan tidak semata-mata memburukkan produk orang lain, apatah lagi dalam AIA takaful ada kedua-dua plan, standalone dan juga investment link takaful

    Sekian ,wassalam. terima kasih kerana sudi membaca komen saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..

      Maaf mencelah but I feel responsible to correct your statement.

      Item no. 2 tu tak betul tu.

      Mungkin saudara masih baru. I suggest saudara semak semula circular, underwriting guideline dan attend product training.

      Jika policy owner meninggal, POLISI TIDAK AKAN TAMAT SERTA MERTA. Sebaliknya, AIA akan convert plan menjadi plan ibu & anak2 atau sebaliknya. TIADA TEMPOH MENUNGGU DAN TIADA UNDERWRITING BARU untuk medical card tersebut.

      Semoga bermanfaat. Saya mohon maaf jika ada terkasar bahasa. Sesungguhnya yang khilaf dari saya dan yang baik dari Allah swt.

      I wish you more success Insyaallah. Peace ☺✌

      Delete
  49. cover nak tinggi, byr nak murah. puii!

    ReplyDelete
  50. Agreed! Mentality bangsa melayu. Nak coverage tinggi,tp byr murah. Sama mcm kereta la,u bayar mahal,u dapat BMW, pakai pun best. U bayar murah,u dapat kereta murah. Pakai pun setakat boleh bawa u 1 location to another location.

    ReplyDelete
  51. Saya baru ambil prubsn.. bulanan rm400.. kad gold.. tahunan 200k dan limit life 4 juta.... ada siap saving.. cover 70tahun..

    ReplyDelete
  52. ya baru ambil prubsn.. bulanan rm400.. kad gold.. tahunan 200k dan limit life 4 juta.... ada siap saving.. cover 70tahun..

    Agent yg saya dapat ni memanh cerita A sampai Z.. mana yang patut ambil..mana tak perlu.. memang terbaik..

    ReplyDelete
  53. ya baru ambil prubsn.. bulanan rm400.. kad gold.. tahunan 200k dan limit life 4 juta.... ada siap saving.. cover 70tahun..

    Agent yg saya dapat ni memanh cerita A sampai Z.. mana yang patut ambil..mana tak perlu.. memang terbaik..

    ReplyDelete
  54. Saya baru ambil prubsn.. bulanan rm400.. kad gold.. tahunan 200k dan limit life 4 juta.... ada siap saving.. cover 70tahun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, syam. yang syam ambil ni HE Premier kan. Limit tahunan dia Rm400k syam. Terbaik

      Delete
  55. Hi saya agen Prudential Takaful BSN.

    sesiapa yang perlukan penerangan/ nak sharing info, can contact me at 013-6243670 (Finaz)
    IG: Prudential Shafinaz

    ReplyDelete
  56. sambil online dapat income, hanya share link, tak percaya sila tekan link ini:-
    ---> http://hasil100fb.com/main.php?r=750053

    ReplyDelete
  57. Hi saya agen Prudential Takaful BSN.

    sesiapa yang perlukan penerangan/ nak sharing info, can contact me at 017-451 2349 (Fauzi)
    kawasan jajahan KL,SELANGOR,IPOH,PENANG,KEDAH DAN PERLIS...

    ReplyDelete
  58. salam,

    nak tanya, apa kelebihan amik takaful melalui agen berdaftar cth al isra', al fateh empire. macamana pula jika direct dgn operator takaful.

    PRUBSN hotline customer service bukan 24/7. macamana sekiranya tak dapat hubungi agen sewaktu kecemasan?

    harap dapat sedikit penerangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. klau ambil Takaful melalui agent berdaftar,client akan ada agent yg mengurusan hal2 warded,claim and if ada pertanyaan,agent blh wakilkan client utk membantu cthnya update payment premium dan sebagainya. Kalau ambil direct dgn operator takaful,tiada siapa akan service client nanti. Klau nak buat claim,client kena buat sendiri.

      klau x dpt hubungi agent waktu kecemasan/Prubsn hotline,client blh call prubsn medi assist,seperti yg tertera di belakang medical card =)

      Nik Syarihan
      PruBsn Takaful
      FullTime Agent
      0133080571

      Delete
  59. haniasah boleh bagi contack person agen tu tak..

    ReplyDelete
  60. Mungkin ramai yang tidak tahu selain melalui agent anda boleh mendapatkan takaful atau insurance melalui Independent Financial Advisor (IFA) yang bertauliah.

    IFA tidak mewakili syarikat insurans dan takaful malah bebas. IFA mewakili customer. IFA akan menganalisa keperluan takaful pelanggan dan akan mengesyorkan pelan syarikat insurans atau takaful yang sesuai untuk keperluan pelanggan dan yg paling menjimatkan wang untuk pelanggan. IFA tidak bias kepada mana2 syarikat insurans.

    Pelanggan boleh memilih mana2 pelan dari pelbagai syarikat insurans dan takaful. IFA boleh memilih pelan yang terbaik untuk pelanggan.

    IFA mempunyai lesen dari Bank Negara Malaysia , Securities Commission dan FIMM.

    ReplyDelete
  61. Assalamualaikum semua...

    Bagi yang memerlukan penerangan tentang Takaful Prudential BSN, bolehlah hubungi saya, Hilmi ditalian, 019-3360301... bagi area Johor Bahru, saya boleh datang ke tempat tuan/puan.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  62. Assalam sahabat..

    Sy ex student IIUM & skarang fulltime Prudential Bsn Takaful agent. Kalau sahabat memerlukan penerangan tentang plan Takaful,feel free to call/wasap/mesej me =)..Terima Kasih

    Nik Syarihan | 013-3080571 |
    Prudential Bsn Takaful

    ReplyDelete
  63. Assallam shbt saya tentera pernah ambil pakej medical card under AIA family pakej ringkasnya mmg rasa tertipu duit potong tiap bulan burn dahla xda simpanan berbeza dgn lain insurans mahal sedikit tp stidaknya duit x burn dan ada pelaburan , perlindungan dan medic care.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sendiri adalah kakitangan awam, dan saya juga adalah ejen insurance, memang insurance terbahagi kpd commercial dan takaful. Jadilah pembeli dan mencarilah perlindungan yg sesuai utk anda.

      Bende ni adalah pelaburan jangka masa panjang, tibanya satu masa nanti anda akan paham pulangan pelaburan ni sama ada baloi atau tidak.

      Memang kakitangan awam semua adlaah free, tetapi utk alat sokongan cth besi dlm kaki bukan free ye.

      Kerajaan hanya bayar gaji anda dan syarikat insurance akan bayar elaun anda berdasarkan jenis pekerjaan anda serta elaun hospital.

      Anak bini suami ibu ayah kat rumah makan apa abila anda ditimpa musibah ?

      Pandangan hendaklah renung jauh jgn direnung dekat shj.

      Bukan semua ejen adalah penipu cuma pengetahuan yg diterimanya kurang berilah masa kpd mereka utk belajar.


      Delete
  64. As salam
    saya agent prudential takaful bsn.
    sesiapa yang perlukan penerangan/ nak sharing info,boleh contact saya 0194282627.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda? Adakah anda sedang mencari peluang untuk menjual buah pinggangnya untuk wang kerana pemecatan kewangan dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan, maka hubungi kami hari ini di Hospital kelina dan (800,000 Dolar) Kami akan menyediakan buah pinggang.
      Hospital kami mengkhusus dalam pembedahan buah pinggang dan kami juga berurusan dengan membeli dan menjual. Pemindahan ginjal penderma dengan hidup yang sama. Kami terletak di India.usa dan Nigeria Jika anda berminat untuk membeli atau menjual buah pinggang sila jangan ragu untuk menghubungi kami melalui
      e-mel: kelinahospita01@gmail.com / whatsapp +234 8136286824) kami berharap untuk mendengar daripada anda terima kasih

      Delete
  65. Salam..tuan/puan apa kabar..dh ada perlindungan takaful? Kalau dah ada alhamdulilh..kalau belum ada...great Eastern takaful ada menawarkan 12 manfaat perlindungan antaranya:

    1) Kad perubatan had limit 900k Dan cover sehingga umur 99 tahun.

    2) pampasan tunai sebab kematian rm100k

    3) khairat kematian rm2k proses dalam sehari

    4) hilang upaya penuh dan kekal rm100k

    5) pampasan kerana penyakit kritikal rm100k

    6) pampasan tunai kerana kemalangan rm20k

    7) elaun hospital sehari rm200

    8) cuti sakit sebab kemalangan rm20 sehari

    9) percuma premium sehingga umur 99 tahun

    10) great Eastern sambung bayar polisi anak jika si pembayaran meninggal dunia.

    11) simpanan sehingga rm60k

    12) towing car percuma seluruh malaysia

    Great Eastern takaful juga ada menawarkan simpanan utk mengerjakan HAJI/ pasti haji Serendah rm50 sahaja.

    Manfaat menyimpan di great Eastern takaful adalah:

    1) pampasan penyakit kritikal, kematian, hilang upaya

    2 elaun ihsan
    3) simpanan
    4) elaun adha
    5) badal HAJI
    6)elaun umrah/ HAJI

    Kalau tuan/puan berminat kita boleh set appointment boleh cll atau watsup sy 0183940755..

    Cepat2 ambil perlindungan takaful sebelum terlambat..insya Allah sy sedia membantu

    ReplyDelete
  66. Salam..tuan/puan apa kabar..dh ada perlindungan takaful? Kalau dah ada alhamdulilh..kalau belum ada...great Eastern takaful ada menawarkan 12 manfaat perlindungan antaranya:

    1) Kad perubatan had limit 900k Dan cover sehingga umur 99 tahun.

    2) pampasan tunai sebab kematian rm100k

    3) khairat kematian rm2k proses dalam sehari

    4) hilang upaya penuh dan kekal rm100k

    5) pampasan kerana penyakit kritikal rm100k

    6) pampasan tunai kerana kemalangan rm20k

    7) elaun hospital sehari rm200

    8) cuti sakit sebab kemalangan rm20 sehari

    9) percuma premium sehingga umur 99 tahun

    10) great Eastern sambung bayar polisi anak jika si pembayaran meninggal dunia.

    11) simpanan sehingga rm60k

    12) towing car percuma seluruh malaysia

    Great Eastern takaful juga ada menawarkan simpanan utk mengerjakan HAJI/ pasti haji Serendah rm50 sahaja.

    Manfaat menyimpan di great Eastern takaful adalah:

    1) pampasan penyakit kritikal, kematian, hilang upaya

    2 elaun ihsan
    3) simpanan
    4) elaun adha
    5) badal HAJI
    6)elaun umrah/ HAJI

    Kalau tuan/puan berminat kita boleh set appointment boleh cll atau watsup sy 0183940755..

    Cepat2 ambil perlindungan takaful sebelum terlambat..insya Allah sy sedia membantu

    ReplyDelete
  67. Takaful hayat tak perlula nak beli yang mahal2, sebab mmg company yang untung, bukannya kita. Sbb kebarangkalian nya terlalu sikit. Kita perlu percaya dgn qada’ dan qadar dan ketentuan ilahi.


    Amat tidak bersetuju dengan kenyataan ini... Bagi saya insurans hayatla patut kita letak fist priority bebanding medical card dan investment... Perlu ambil life cover yang tinggi sebagai income replacement khususnya kepada waris yang ditinggalkan...tinggi atau rendah keberangkalian sebenarnya kita tidak tahu..ajal maut di tangan tuhan...tawakal perlu ada tetapi perlu diiringi oleh usaha.... Cuba hayati kisah sahabat Rasullullah saw dengan seeokor unta untuk mengetahui pengertian tawakal yang sebenarnya

    ReplyDelete
  68. Takaful hayat tak perlula nak beli yang mahal2, sebab mmg company yang untung, bukannya kita. Sbb kebarangkalian nya terlalu sikit. Kita perlu percaya dgn qada’ dan qadar dan ketentuan ilahi.


    Amat tidak bersetuju dengan kenyataan ini... Bagi saya insurans hayatla patut kita letak fist priority bebanding medical card dan investment... Perlu ambil life cover yang tinggi sebagai income replacement khususnya kepada waris yang ditinggalkan...tinggi atau rendah keberangkalian sebenarnya kita tidak tahu..ajal maut di tangan tuhan...tawakal perlu ada tetapi perlu diiringi oleh usaha.... Cuba hayati kisah sahabat Rasullullah saw dengan seeokor unta untuk mengetahui pengertian tawakal yang sebenarnya

    ReplyDelete
  69. Salam Puan Hanisah, saya ingin minta contact agen AIA Takaful yang Puan sebutkan di atas, boleh email saya di mohamad.aizul@gmail.com

    ReplyDelete
  70. Alhamdulillah dpt juga perkongsian ilmu baca dalam blog ni.. Saya nak komen tp nak minta maaf awal2 ya takut ada yang tersinggung.... saya dah baca bnyk blog pasal takaful/insurans ni.. bg mereka yg tak berapa puas hati tu kesian juga... kena paham la sikit sebab kebnykkan org kita ni nak perlindungan tapi tak nak bayar... ada juga nak buat insuran/takaful+investment tp nak claim semua wang yg dia byr bila smpi tempoh matang atau bila nak kuar.. org bisnes nak untung jg...custumer yg nak untung tu phm2 la kena jg bayar... hospital kerajaan pn nak register kena byr jg rm1. bkn free... sdiakan la payung sblm hujan..takaful/insuran tu perlindung... tiada perlindungan takaful/insuran percuma di dunia ini... tp Berdoa memohon perlindungan kepada Allah swt tu percuma dan tidak berbayar serta bole di buat oleh sesiapa dan pd bila2 masa sma ada sblm sakit atau sdh sakit dll... thanks

    ReplyDelete
  71. Perkongsian yang bernas. Saya agen AIA PUBLIC TAKAFUL kawasan Kedah dan Perlis. Utk sebarang quotation atau appoinment atau nak tahu lebih detail lagi berkenaan medical card boleh hubungi 011-26437004 (Azuan) Kawasan Kedah dan Perlis. Thanks

    ReplyDelete
  72. Ada sesiapa pengalman dgn medisavers?

    ReplyDelete
  73. Saya agen dari takaful ikhlas..tapi dari segi cerita...byk yg tak betul AIA agen tu ceritakan...walaupun dari berlainan company..sy lebih kepada PruBSN..ingat family package adalah bahaya....untung pada waktu sekarang tspi rugi pada masa hadapan...

    ReplyDelete
  74. Terbaik. Diharap juga pada masa akan datang ada banyak syarikat yang akan menyediakan insuran dan takaful perjalanan yang lebih baik dan kemas.

    ReplyDelete
  75. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  76. Tahun depan bermulanya ambil insurance tanpa agen...ada komen pasal ni pada agen2 insurance..

    ReplyDelete
  77. Salam

    Saya Che Tha Agent Prudential BSN Takaful...sila hubungi saya jika Y.Bhg Dato/Datin/Tuan/Puan inginkan quotation bagi perlindungan diri sendiri dan mereka yang tersayang..

    Hibah adalah hadiah berupa tuntutan/pampasan kepada mereka yang tersayang tanpa mengambilkira akan hutang pemegang polisi dan tanpa difaraidkan...Ingatlah dan teruskanlah melindungi mereka yg kita sayangi walaupun tanpa kehadiran kita disisi lagi..Hubungi saya jika mahukan makluman lanjut..

    Che Tha
    Prudential BSN Takaful
    019-753 3447

    ReplyDelete
  78. Bagi saya lah kak,,ini semua bergantung kepada ketelusan seorang agen,kita x boleh nak salahkan mana mana pihak takaful or menangkan mana mana pihak takaful..mereka memberikan kita peluang untuk melindungi keluarga kita,dan kita sendiri lah yang tentukan pilihan kita...sepatutnya kita sendiri sedar akan kepentingan takaful ini yang dimana dapat menolong kita..dan kita juga perlu pilih dengan siapa kita nak berurusan(ajen)..bagi lah mane2 company takaful pon,tapi kalaw ejen tu sendiri yang bermasalah still bnde2 yg x telus ni berlaku..so ape2pun kita kena cari org yang betulw kita percaya boleh membantu kita dan bukan lah main salahkan mane2 company takaful.. :)

    ReplyDelete
  79. Kelakarlah baca post akak ni..
    Objektif insurans utk apa?
    Objektif educational fund untuk apa.
    Dah terang-terang mudah kita faham yang insurans ni asasnya ialah perlindungan. Tak kisah la berapa banyak rider..
    Kalau nak educational fund, akak boleh la beli saham murah & jual masa untuk..
    Takde masalah pun dapat duit bila kena admit. Memang la duit kita tapi kita tahu duit kita 'hilang' sebab banyak insurans bukannya hilang pergi shopping. Anggap je la 'menabung melalui takaful'.
    Satu lagi, insurans ni bukan tempat pelaburan. Banyak lagi tempat nak labur/lebur duit. Saham, ASB, UT...

    ReplyDelete
  80. Kelakarlah baca post akak ni..
    Objektif insurans utk apa?
    Objektif educational fund untuk apa. Ke akak yang tak faham....
    Dah terang-terang mudah kita faham yang insurans ni asasnya ialah perlindungan. Tak kisah la berapa banyak rider..
    Kalau nak educational fund, akak boleh la beli saham murah & jual masa mahal
    Takde masalah pun dapat duit bila kena admit. Memang la duit kita tapi kita tahu duit kita 'hilang' sebab g bayar insurans bukannya hilang pergi shopping. Anggap je la 'menabung melalui takaful'.
    Satu lagi, insurans ni bukan tempat pelaburan. Banyak lagi tempat nak labur/lebur duit. Saham, ASB, UT...
    Pasal agen akak tu, akak tak pernah terfikir ke, sebab agen tu berpengalaman la dia layankan je rentak & kemahuan akak sebagai customer. Dia kesah apa, janji akak amek med card dengan dia. Dia pun cari makan...

    ReplyDelete
  81. Saya agent Prudential Bsn Takaful. Jika ada kwn2 sedang mencari plan Medical Card with saving atau plan Hibah serendah RM30/month,feel free to contact me di 013.3080.571. Trima kasih

    ReplyDelete
  82. Saya Chemical Engineer yang dahulunya buta tentang insurans tapi setelah pelbagai tragedi yang dtg dlm hidup saya kebelakangan ni membuatkan saya sedar betapa pentingnya insurans ini dan sekarang saya merupakan salah seorang perunding takaful AIA PUBLIC TAKAFUL kawasan Banting & Klang

    Utk sebarang pertanyaan dan persoalan yang bermain di minda;
    Siti Umira Daud
    Perunding Takaful AIA PUBLIC TAKAFUL BHD
    +60103690484

    ReplyDelete
  83. salam.....
    terima kasih atas pengkongsian yang menarik dan berilmu. Byk info bernas dan menarik yang saya pelajari

    Sekiranya anda belum ada pelan takaful untuk diri dan keluarga, bolehlah set appoinment dengan saya.
    Berikan diri anda peluang dan masa untuk memilih pelan takaful yang terbaik dan sesuai.


    Saya dengan rendah diri menerangkan beberapa kelebihan medical kad kami (mediplan)

    1) tiada had tahunan
    2) simpanan + medical card + investment
    3) medical cover sehingga umur 100 tahun
    4) waiver 100% dari membayar premium bulanan
    5) elaun wad di bayar pada kadar harian
    6) elaun sara diri


    mhelmi
    0194000625
    Agensi Takaful ikhlas

    ReplyDelete
  84. memohon peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang kerana rehat kewangan ke bawah dan kami akan menawarkan anda $ 190,000.00 USD untuk buah pinggang anda. Nama saya
    adalah Doctor Abraham Verghese, i am a Nefrologi di Hospital Pembedahan India. hospital kami adalah khusus dalam buah pinggang Surgery / pemindahan dan rawatan organ lain, kita juga berurusan dengan membeli dan pemindahan buah pinggang dengan hidup dan penderma yang sihat. Kami terletak di India. Jika anda berminat untuk menjual buah pinggang anda, sila tidak teragak-agak untuk menghubungi kami melalui: Email komen manipal.hospital.ng@gmail.com; kita membayar separuh pembayaran kepada semua penderma sebelum ketibaan mereka dan membayar separuh lagi selepas pembedahan

    ReplyDelete
  85. assalamualaikumm
    ada jgk yg kak tu kata benar, medical card dan insuran bagi sy adalah tabungan kecemasan seperti khairat kematian. ok jgk kalau amik basic jika kurang berkemampuan. utk invesment boleh try asbf atau unit trust. bagi sy, beli medical card yg basik sudah memadai, dan baki boleh invest tempat lain, bak kata orang puteh, jgn boh teloq dlm satu bakul... hehehe

    AiA agent utara
    0134319516 faiz
    bleh wasap utk khidmat runding, xbeli pun xpa, janji boleh kongsi ilmu free(klau sms ja xfree) hehehe

    ReplyDelete
  86. Satu je perkara Yg perlu dititik berat dlm soal mencari, mendptkan duit,komisen,elaun,laba dan apa jua istilah dan kata seerti dgnnya, Jgn la sgn cara memanipulasi dan memperdayakan org lain serta menyembunyikan sesuatu kpd pelanggan hal sebenar ttg sesuatu subjek . Kerana disana ada unsur gharar dan muslihat.
    Dlm urusan akad jual beli dan apa jua muamalah lain, Jgn ada unsur judi, riba dan gharar. Komisen atau harta wang ringgit Yg kita dpt mlalui jln haram , maka mereka itulah org Yg pertama Yg disambar oleh api neraka .
    Prinsip asas jual beli Yg dihalalkan adalah atas dasar redha kedua2 belah Pihak dan tiada unsur penganiyaan dan paksaan..
    Sekian..

    ReplyDelete
  87. Boleh tau x AIA insurance ni camne. Dia ada saving tak untuk family plan.

    Kalau terlewat bayar camne eaa. Contoh 1 atau 2 bulan tertunggak. Policy kira terbatal ke camne?

    Lg satu AIA ni Yearly renewal atau Guranteed Renewal ye?
    Kalau yearly renewal tu tiap2 tau dia revise policy kita ke camne?

    Cik hanisah atau otai2 AIA boleh share x kat sy?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi satu, kalau lepas 10 tahun saya bayar, boleh ambil balik x sedikit duit sy? Sy tau mesti xleh amik semua kan?

      Nak tanya AIA je..yg lain jgn kacau...kikiki..insurance yg lain semua xde family plan...yeke agak je :p

      Delete
    2. Lagi 1 jiran sy pakai AIA. Tapi dia ni kerap masuk Hospital selepas kene sakit. Then 5 kali masuk hospital. Kali ke enam dia kata kene renew policy balik...last dia sakit cancer...then dia kata x cover dah untuk cancer...jadi sy takut le jadi camtu...boleh mintak pencerahan x?

      Delete
    3. Sebab AIA takde gurantee renew.. Cuba baca balik polisi dia. Biasa bahagian belakang tulisan kecik2 ada nyatakan. Walaupun takde limit lifetime, AIA ada hak utk revise balik polisi. Tu sbb sy ambil PruBSN, polisi dia guaranteed renew..

      Delete
    4. apa maksud dengan guarenteed renew? bukan ke setiap kali kita bayar premium per month tu so memang akan renew. bila sebulan tak bayar, akan masuk grace period. habis grace period baru policy cancel.

      Delete
  88. Saya benar-benar gembira dengan perkhidmatan ini. Saya salah seorang daripada orang-orang yang berkata, "Saya tidak akan memanggil psikik atau ahli silap mata atau apa sahaja" untuk membantu saya dengan masalah saya - sekurang-kurangnya semua masalah cinta saya, tetapi saya mencapai tahap di mana saya tahu saya perlu beberapa panduan, dan Saya gembira kerana saya mendapati orang ini dipanggil dr. Okosu.
     Saya tidak pernah dalam satu juta tahun sangka saya akan menulis surat seperti ini, tetapi apabila saya hampir hilang Andrew salah satu daripada bodoh kami, pergaduhan (dia berpecah dengan saya), saya fikir saya telah kehilangan everything.i menangis semua hari dan berfikir bahawa dia tidak akan datang kepada saya lagi. i membaca keterangan di internet yang dikongsi oleh seorang lelaki yang mengatakan bagaimana dr. Okosu membantunya kembali isteri EX beliau dalam masa 48 jam. Saya segera menghubungi beliau di talian whatsaap dan juga kembali suami saya dengan kuasa Parut beliau.

    semasa saya berada di masa yang paling terdesak saya, dia tidak mengambil kesempatan daripada saya. Engkau telah memperlihatkan perkhidmatan yang sangat baik untuk saya. Saya tidak tahu bagaimana anda melakukannya, atau bagaimana sihir ini berfungsi, tetapi semua yang saya tahu, IT WORKS !! Peter suami saya dan saya gembira kembali bersama-sama, dan saya akan sentiasa berterima kasih kepada dr. Okosu. e-mel atau memanggil beliau untuk apa-apa jenis bantuan Dia sangat mampu dan boleh dipercayai. Saya adalah bukti hidup. Email: drokosu01@gmail.com whatsapp Line: 2348119663571

    ReplyDelete
  89. Saya Widaya Tarmuji, saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIA. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah TRACY MORGAN LOAN FIRM. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir 32 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

    Tapi Tracy Morgan memberi saya mimpi saya kembali. Ini adalah alamat email yang sebenarnya mereka: tracymorganloanfirm@gmail.com. Email pribadi saya sendiri: widayatarmuji@gmail.com. Anda dapat berbicara dengan saya kapan saja Anda inginkan. Terima kasih semua untuk mendengarkan permintaan untuk saran saya. hati-hati

    ReplyDelete
  90. Assalamualaikum.

    Saya Life Planner di AIA. Pada pendapat saya, mana2 syarikat takaful mempunyai kekuatan masing2.

    Saya faham post ni pun dah lama since dari 2012. Setiap org mempunyai pendapat masing2.

    Pendapat saya apabila kita hendak mendapatkan perlindungan takaful yg paling penting ialah :

    Debt Cancellation : Kita sebagai umat Islam kena pastikan kita mempunyai perancangan yg teliti di dalam pengurusan hutang kita jikalau semalam ajal menjemput kita.

    Income Protection : Kita kena ada perancangan untuk jikalau rezeki kita terhenti semalam. Musibah berlaku dan kita tidak dpt meneruskan pencarian rezeki untuk masa akan dtg.

    Hibah : Apa yg kita nak tinggalkan pada isteri dan anak kita jikalau semalam kita ditakdirkan pergi dulu. Harta dlm account simpanan mana2 instrument akan dibekukan selepas kita pergi. Sementara nak tunggu release yg mungkin mengambil masa 2 thn ke atas (lagi byk lagi lama biasanya) isteri dan anak kita memerlukan sumber pendapatan untuk sustain kehidupan, persekolahan dan sbginya.

    Sakit Kritikal : Pampasan untuk sakit kritikal sangatlah penting kepada seseorg individu. Bila diserang sakit kritikal, ada dua kemungkinan. Iaitu samada kita tidak survive ataupun kita survive. Sementara kita berhempas pulas mengharungi saat2 yg dikatakan 50/50 dlm hidup kita, kita memerlukan dana/bantuan untuk support kita dari segi kewangan.

    Retirement : Jika kita tidak merancang persaraan kita, maksudnya kita tidak merancang untuk hidup selepas persaraan.

    Medical : Medical adalah untuk memastikan kita dpt cover dari risiko kos perubatan yg semakin meningkat setiap tahun.

    Pada pendapat saya, dari atas kebawah susunan yg mengikut kepentingan Takaful kepada seseorg individu. Yg baik dtgnya dari Allah yg buruk datangnya dari saya sendiri.

    Wallahualam.

    Fb : firdausmohamad
    Ig : firdausmohamad7

    #youraiatrustedconsultant

    Firdaus
    01110102757
    AIA Takaful Certified Consultant

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamua'laikum.
      Ya, tuan...pos ini sudah lama sejak 2012 lagi, tapi masih ada insan yang membacanya kerana ilmu yang bermanfaat elok dikongsikan untuk kebaikan bersama.

      Delete
  91. Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman jenis ini? Atau adakah anda bimbang dari segi kewangan ?. Adakah anda mempunyai hutang untuk membayar? Kami memberi pinjaman kepada mana-mana bahagian dunia, kadar faedah pinjaman kami adalah 2% setiap tahun yang dirundingkan tanpa mengira lokasi atau status kredit. Untuk mendapatkan pinjaman hari ini hubungi kami melalui alamat e-mel syarikat di: wilsonmerryloancompany@gmail.com

    NOTA: Kami memberikan maksimum Kredit (USD100,000.00 $ / €) ETC Permintaan Kredit mesti dinyatakan dalam US DOLLARS ATAU EURO, RUPIAH, RM dan sebarang WANG yang digunakan lain.

    pencari pinjaman yang berminat untuk melengkapkan borang permohonan pinjaman di bawah perjanjian ini ..

    (MAKLUMAT BORROWER)

    Nama penuh:......................
    AGE .............................
    STATUS PERKAHWINAN ..................
    Alamat: ...........................
    Negara ....................................
    Negara ...................................
    Telefon: .....................................
    E-mel: .....................................
    Pendudukan: ................................
    Pendapatan bulanan: ............................
    Agama: ..................................
    Amaun Diperlukan Sebagai Pinjaman: .....................
    Tempoh Pinjaman: .............................
    Tujuan Pinjaman: ................................
    Waranti: ................................
    Adakah anda memohon pinjaman sebelum ini?
    Adakah anda bercakap atau mendengar bahasa Inggeris? .............................

    Terima kasih kerana kami menanti anda Respons pantas, kami bersedia untuk melayani anda.
    Willion merry Loan Company Loans Limited

    ReplyDelete
  92. Nama saya Zara, dari Indonesia saya berjanji untuk berkongsi kesaksian ini kepada Allah dalam hidup saya. 2 minggu yang lalu, saya memerlukan banyak wang, jadi saya memohon pinjaman, kemudian mendapati diri saya dalam tangan yang salah yang mendakwa peminjam pinjaman yang baik di seluruh dunia, tidak mengetahui bahawa mereka semua penipu. Mereka mengutip RM4,000 dari saya dan enggan menghantar pinjaman yang saya minta saya keliru dan kecewa.

    Pada hari yang setia saya pergi ke pasar dan kemudian bertemu kawan lama, saya memberitahu semua perkara yang berlaku kepada saya, maka dalam proses itu dia memperkenalkan saya kepada Mrs. Suzan di mana dia menerima pinjaman sebanyak RM150,000. maka dia memberikan saya e-mail suzaninvestment@gmail.com dan saya menghubungi beliau dengan serta-merta saya pulang ke rumah, dia memberitahu saya peraturan dan peraturan dan saya mengikuti, selepas memproses dokumen dalam masa kurang dari 48 jam, saya menerima pinjaman saya sebanyak RM100,000 .

    Saya yakin dia juga akan senang membantu anda, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya mendaftar dengan syarikat pinjaman pelaburan Suzan dan anda boleh menghubunginya melalui e-mel: (suzaninvestment@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (Zaradam@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. dia adalah satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.

    ReplyDelete
  93. Salam kepada semua orang, nama saya ialah Rodney T. Bendel yang bermastautin di 823 Timbercrest Road Kodiak, AK 99615. Saya bapa 3 anak, saya kehilangan isteriku 4 tahun yang lalu (16 Mei 2015), saya dari Tucson, Arizona . Saya amat berterima kasih kepada SYARIKAT PINJAMAN STAR kerana memberikan saya pinjaman yang saya minta. Jumlah $ 120,000 AUGUST, 2017 untuk membayar gadai janji dan memulihkan perniagaan saya yang telah mati dan, melalui bantuan Encik Morrison Webb yang merupakan pengarah syarikat. Mereka menyelamatkan saya daripada kehilangan rumah saya. Mesej ini mungkin membantu anda di luar sana memerlukan pinjaman tulen yang lain untuk anda tidak jatuh ke tangan yang salah atau menunda diri anda daripada mendapatkan pinjaman, sambil mencari pinjaman yang bertanggungjawab, nasihat saya kepada anda adalah untuk menghubungi ini syarikat melalui e-mel: customercare@thecitibank.com, nombor mudah alih: +1 (213) 297-4949 atau laman web; http: //www.thecitibank.com/

    ReplyDelete
  94. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN COMPAMY di salah satu blog saya menghubungi ISKANDAR LESTARI LOAN COMPAMY konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete
  95. Salam sejahtera, sekadar nak kongsi kisah benar. 15 tahun dulu, ada ambil policy dengan Prudential. Letaklah RM100 sebulan kat PruEdu. Hari ni, selepas 15 tahun, pergi check duit ada RM12,000 je. Terus surrender. Conclusion: Kalau nak buat simpanan pendidikan untuk anak-anak, cukuplah sekadar simpan bawah bantal. Biar orang kata kuno ke apa. Kalau sebulan RM100, 15 tahun, bodoh-bodoh dah ada RM18,000. Mana2 agent yang kata karut, mai kita berdiskusi.

    Salam, YGM

    ReplyDelete
  96. Adakah anda ingin membeli buah pinggang atau anda mahu menjual buah pinggang anda?
    buah pinggang? Adakah awak
    mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang
    kerana kerosakan kewangan dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan
    lakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan memberikan kebaikan
    jumlah wang $ 400,000 dolar untuk Buah Pinggang anda. Nama saya DOCTOR MARTEN
    saya seorang Nefrologi di MARTEN HOSPITAL. Hospital kami adalah
    khusus dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga menangani
    pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan wang sara hidup
    penderma yang sepadan.
    Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai
    Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan
    teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel.
    E-mel: martenhospital@gmail.com

    Selamat sejahtera

    DR MARTEN

    ReplyDelete
  97. Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual ginjalnya dengan wang kerana kemerosotan kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini di Hospital ginjal dan (800,000 dolar AS) Kami akan menyediakan ginjal.

    Hospital kami pakar dalam pembedahan ginjal dan kami juga berurusan dengan jual beli. Transplantasi ginjal penderma dengan siaran langsung. Kami berlokasi di Indiana, Amerika Syarikat, Nigeria, Colombia, Sekiranya anda berminat untuk membeli atau menjual buah pinggang, jangan ragu untuk menghubungi kami melalui

    e-mel: kelinahospita01@gmail.com / WhatsApp (+2348136286824)

       Menunggu jawapan anda.

    ReplyDelete
  98. Adakah anda ingin membeli atau menjual buah pinggang
    buah pinggang? Anda tidak tahu apa yang harus dilakukan kerana anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana krisis kewangan
    lakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan memberi anda $ 400,000 yang baik untuk buah pinggang anda. Nama saya Dr. Mohammed. Ahli nefrologi pediatrik di FRANCISCO. Hospital kami pakar dalam pembedahan buah pinggang dan kami juga bekerja
    Beli dan transplantasi buah pinggang dengan penderma yang sesuai.
    Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia dan Dubai
    Sekiranya anda berminat membeli atau membeli buah pinggang
    Hubungi kami melalui e-mel atau WhatsApp.
    Alamat e-mel: franciscohospital1988@gmail.com
    Nombor WhatsApp: 60 11-2321 7817

    Semoga berjaya
    PENGARAH MAKLUMAT
    DR MOHAMMED

    ReplyDelete
  99. Adakah anda ingin membeli Buah Pinggang atau anda ingin menjual buah pinggang anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana masalah kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan sejumlah wang sebanyak $ 400,000 dolar untuk Ginjal anda. Nama saya DOCTOR MOHAMMED CHIRAQ adalah seorang Nefrologi di FRANCISCO HOSPITAL. Hospital kami adalah pakar dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan penderma yang sesuai.

    Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan ragu untuk menghubungi kami melalui e-mel dan WhatsApp.
    E-mel: franciscohospital1988@gmail.com
    Nombor WhatsApp: +60 11-2321 7817

    Selamat sejahtera
    KETUA PENGARAH PERUBATAN
    DR MOHAMMED CHIRAQ

    ReplyDelete
  100. Adakah anda ingin membeli buah pinggang, organ badan atau anda mahu menjual buah pinggang atau organ badan anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana masalah kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan sejumlah wang berjumlah $ 500,000 untuk Ginjal anda. Nama saya Doktor MAXWELL adalah seorang Ahli Neurologi di BILL ROTH HOSPITAL. Hospital kami mengkhususkan diri dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan transplantasi ginjal dengan hidup sebagai penderma yang sesuai. Kami terletak di India, Amerika Syarikat, Malaysia, Singapura. Jepun.

    Sila beri tahu kami jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang atau
    Organ jangan teragak-agak untuk menghubungi kami melalui dan melalui e-mel.

    E-mel: birothhospital@gmail.com
    Nombor aplikasi apa: +33751490980

    Selamat sejahtera
    PENGARAH PERUBATAN KETUA
    DR MAXWELL

    ReplyDelete
  101. Assalamualaikum En. Firdaus. Maaf saya mencelah. Saya sebenarnya ragu2 utk ambil insurans dari AIA. Atas sebab, saya tak byk knowledge on insurance takaful itself. And dari experience saya .. Saya ada Insurans under Takaful Ikhlas, tapi tak pernah claim apa2. For now dah kira setahun lbh since saya ambil plan tersebut. Org kata.. AIA ni senang nak claim and all. Nak ckp Takaful Ikhlas tu susah, saya sendiri tak boleh ckp apa.. sebab tak pernah claim.
    Saya rasa nak tukar ke AIA.. tapi sangsi adakah dijamin mengikut syarak. Sebab saya sedang berunding dgn agen non muslim. saya tak berapa reti nak tanya.
    boleh tak beri pencerahan tentang pros and cons saya ambil AIA Takaful. and apa yang boleh dan tak boleh dari plan AIA Takaful mengikut islam. ke... better saya continue je dgn Takaful Ikhlas.
    Terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  102. Adakah anda ingin membeli buah pinggang, organ badan atau anda mahu menjual buah pinggang atau organ badan anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana masalah kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan sejumlah wang sebanyak $ 500,000 dolar untuk buah pinggang anda. Nama saya Doktor MAXWELL adalah seorang Ahli Neurologi di BILL ROTH HOSPITAL. Hospital kami mengkhususkan diri dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan transplantasi ginjal dengan hidup sebagai penderma yang sesuai. Kami terletak di India, Amerika Syarikat, Malaysia, Singapura. Jepun.

    Sila beri tahu kami jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang atau
    Organ jangan teragak-agak untuk menghubungi kami melalui dan melalui e-mel.

    E-mel: birothhospital@gmail.com
    Nombor aplikasi apa: +33751490980

    Selamat sejahtera
    PENGARAH PERUBATAN KETUA
    DR MAXWELL

    ReplyDelete
  103. Adakah anda ingin membeli buah pinggang, organ badan atau anda mahu menjual buah pinggang atau organ badan anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana masalah kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan sejumlah wang berjumlah $ 500,000 untuk Ginjal anda. Nama saya Doktor MAXWELL adalah seorang Ahli Neurologi di BILL ROTH HOSPITAL. Hospital kami mengkhususkan diri dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan transplantasi ginjal dengan hidup sebagai penderma yang sesuai. Kami terletak di India, Amerika Syarikat, Malaysia, Singapura. Jepun.

    Sila beri tahu kami jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang atau
    Organ jangan teragak-agak untuk menghubungi kami melalui dan melalui e-mel.

    E-mel: birothhospital@gmail.com
    Nombor aplikasi apa: +33751490980

    Selamat sejahtera
    KETUA PENGARAH PERUBATAN
    DR MAXWELL

    ReplyDelete
  104. Baru2 ini saya telah dihubungi AIG Malaysia Insurance Bhd. Mereka menawarkan Pakej yang saya anggap amat murah berbanding usia saya yang hampir 50an. Soalan saya :

    1) Adakah AIG Insuran mengikut Syariah Compliant atau tidak halal? Kerana tiada perkataan Takaful di situ.

    2) Mengikut policy : Plan ditawarkan adalah 100. Adakah 100 merupakan harga bilik sehari? Masih adakah harga tersebut di hospital swasta di tahun 2021 ini?

    3) Untuk pakej Stand Alone adakah konsep Hibah?

    Harap semua agen insurance mahupun agen AIG dapat menjawab persoalan saya.

    ReplyDelete
  105. Perkongsian yang menarik sis. Memang ada banyak pelan, bole dibawa bincang & ambil lah mengikut kemampuan masing2.. 😊
    ••• Insuran / Takaful•••
    Salam..ada yg nak tau lebih lanjut?
    🖼 Medical Card + Hibah : Promo $99 JE tau
    +++ dan banyak lagi pelan menarik. Bayar ikut kemampuan, dapat pampasan yang sewajarnya..
    .
    Jom PM saya sekarang!
    👉 http://www.wasap.my/60127760219/InsuransPromoRM99 (JESS)
    .
    Ejen Insuran / Takaful
    Jess @ Anjasmara
    Tel: 012-7760219

    ReplyDelete
  106. Financial health check penting. Educated our client

    ReplyDelete
  107. TAWARAN PINJAMAN SEGERA DALAM 1 JAM PEMINDAHAN PERBANKAN DALAM TALIAN TERMOHON DENGAN KAMI

    Adakah anda memerlukan Pinjaman?
    Adakah anda sedang mencari Kewangan?
    Adakah anda sedang mencari Pinjaman untuk membesarkan perniagaan anda?
    Saya rasa anda telah datang ke tempat yang betul.
    Kami menawarkan Pinjaman pada kadar faedah yang rendah.
    Orang yang berminat sila hubungi kami di
    Untuk maklum balas segera kepada permohonan anda, Sila
    balas e-mel di bawah ini sahaja.
    Whats-app +918256953815
    mrwilliam751@gmail.com
    Sila berikan kami maklumat berikut jika berminat.

    1) Nama Penuh:………
    2) Jantina: ………
    3) Amaun Pinjaman Diperlukan:………
    4) Tempoh Pinjaman:………
    5) Negara:………
    6) Alamat Rumah:………
    7) Nombor Telefon Bimbit:………
    8)Pendapatan Bulanan: ………………………
    9) Pekerjaan:………………………………
    )Tapak manakah yang anda lakukan di sini tentang kami…………………

    Terima kasih dan salam mesra.
    mrwilliam751@gmail.com
    +918256953815

    ReplyDelete