Friday, November 30, 2012

Kelebihan Susu Kambing Bagi Bayi









Susu yang terbaik bagi bayi...adalah susu ibu dan fakta ini tidak dapat dinafikan lagi. Tetapi apakah susu yang terbaik selepas susu ibu? Ramai yang mengatakan susu soya formula, dan tak kurang juga yang menganggap susu lembu sebagai pilihan terbaik.

Setelah terlalu banyak soalan yang diajukan kepada saya mengenai susu kambing, jadi saya ambil kesempatan untuk translate journal dan artikel daripada Dairy Goat Co-operative Research update yang berpengkalan di New Zealand mengenai kebaikan susu kambing sebagai alternatif terbaik selepas susu ibu.

1. Seperti susu lembu, susu kambing penuh krim tidak sesuai bagi baby di bawah setahun kerana kandungan mineral dan protein yang tinggi. Susu formula susu kambing (seperti Karihome) telah diubah komposisi mineral dan protein supaya sama seperti susu ibu.

2. Susu kambing dihasilkan melalui proses yang sama seperti susu ibu
            - Merocrine secretion - proses penghasilan susu lembu. Komponen sel tidak termasuk di dalam titisan susu
            - Apocrine secretion - proses susu ibu dan susu kambing. Titisan susu dikeluarkan bersama2 dengan cebisan sel ke dalam susu. Ini menyebabkan titisan susu mempunya komponen sel yang tinggi berbanding susu lembu, termasuklah komponen bioaktives seperti nucleotides.

3. Protein- susu kambing mempunyai komponen beta casein dan kappa casein didalam nisbah yang menyerupai susu ibu. Manakala susu lembu tidak mempunyai nisbah yang sama, dan formula susu lembu terpaksa menambah whey protein untuk mendapat nisbah yang sama. Namun penambahan whey protein akan menambah pula paras beta lactoglobulin yang mempunya sifat allergenic (menyebabkan allergik)

4. Amino acid - kandungan amino acid di dalam susu kambing menyerupai paras di dalam susu ibu. Malahan jenis amino acid di dalam susu kambing adalah jenis yang disyorkan sesuai bagi bayi seperti yang disyorkan oleh International Expert Group

5. Fats - Susu kambing mempunyai kandungan medium chain fatty acids (MCFA) yang tinggi berbanding susu lembu dan susu ibu juga mempunyai paras MCFA yang tinggi. MCFA diserap ke dalam badan dengan pantas berbanding long chain fatty acids (susu lembu) dan tersedia untuk digunakan sebagai tenaga. Kajian juga menunjukkan MCFA dapat mengelakkan pertumbuhan bakteria dan virus di dalam usus.

6. Bioactives - susu kambing menyerupai susu ibu kerana mengandungi bioactives walaupun dalam kuantiti yang kecil. Kepentingan bioactives ini adalah bagi pertumbuhan bayi yang optimum, kesihatan usus dan juga pertumbuhan otak. Di dalam formula susu lembu, bahan ini terpaksa ditambah externally bagi memenuhi keperluan bayi.

7. Proses penguraian lebih mudah- susu kambing “digested” lebih senang berbanding susu lembu

8. Baik bagi kesihatan usus bayi

9. Mengurangkan risiko allergy

Berikut adalah summary dari artikel mengenai kelebihan susu kambing (english)

-         goat’s milk provide high quality protein, fatty acids, vitamins and minerals that r important for babies
-         secretion of goat’s milk is similar to breast milk
-         casein profile of goat’s milk is similar to breast milk
-         like breastmilk, goat’s milk contains high levels of bioactives which is important for immune system and growth
-         goat’s milk reduce gut damage and leakiness that can be induced by medical treatments or other stress and help in maintaining healthy gastro system
-         easy to digest and help settle babies
-         lower allergenic effect compared to cow’s milk

Kebanyakan bayi yang mengalami cirit birit berpanjangan, akan di diagnosed oleh doktor sebagai lactose intolerance. Ini adalah perkara biasa di malaysia. Kemudia doktor simply akan menyuruh ibu bapa bertukar kepada isomil (susu fm soya) ataupun susu lembu tanpa lactose kepada bayi. Sebelum ini saya ada membincangkan bahaya susu fm soya kepada bayi kerana kandungan hormone yang tinggi. Jadi adalah tidak selamat memberikan susu soya kepada bayi.

Menurut pembacaan saya di atas kajian2 yang dijalankan, tidak semua kes adalah lactose intolerance. banyak kes adalah cow’s protein intolerance. Jika kita meneliti ciri-ciri susu lembu, memang ada risiko allergenic effect yang menyebabkan bayi allergic. Oleh itu, sebaiknya mencuba susu formula susu kambing berbanding mengambil isomil. Ini kerana susu kambing mempunyai protein yang berbeza dengan susu lembu, kandungan yang menyerupai susu ibu, dan mempunyai kesan allergen yang rendah.

jadi, jika doktor mengesyorkan bayi anda bertukar kepada isomil, sebaiknya ibu-ibu mencuba dahulu susu kambing fm kerana ia jauh lebih baik dan selamat berbanding susu soya fm. Ibu-ibu juga boleh minta sampel percuma dari website karihome bagi memastikan kesesuaian susu tersebut.

namun tidak dapat dinafikan susu kambing formula (karihome) sangat mahal. Kerana itulah saya menunggu sehingga twins berumur setahun sebelum memberikan full cream goat’s milk yang mempunyai harga yang lebih rendah. Apapun, kalau dibandingkan isomil juga mahal dan lebih baik karihome dari isomil bukan?

So, pilihan di tangan anda. Buatlah pilihan terbaik berdasarkan kemampuan. Jika anak anda tak boleh tolerate susu lembu dan anda tidak mampu membeli karihome, boleh consider susu lembu tanpa laktosa. Apapun, JAUHKAN susu formula berasaskan soya, keranaanda tidak mahu memberi “birth pills” kepada baby tersayang...

(Dairy Goat Co-operative, Hamilton. New Zealand. www.dgc.co.nz)

- sebarang persoalan boleh email kepada saya di hanisahazhari@gmail.com -

163 comments:

  1. Saya nak tanya kemusykilan tentang Karihome.. Macam mana dengan kelulusan kementerian kesihatan Malaysia ek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. maaf lambat reply. susu kambing under "food" jadi ia jatuh di bawah food act. kelulusan bukannya under ubat- atau supplement. so far xde masalah dgn KKM. especially brand karihome yg memang specially formulated for newborn and infants. cuma yg full cream tu, kna tunggu setahun baru boleh bagi kerana kandungan protein dan mineral dalam tu sesuai selepas setahun. boleh email saya hanis0221@yahoo.com kalau ada pertanyaan lagi. harap jwpn saya membantu :)

      Delete
  2. salam, nk tnye..karihome ni mcm mana dgn content dha die ek? sbb sy ade beli first step utk baby 6 months... tp, kt tin tu mcm xde tulis ade dha ke x... btw, susu ni sy just buat sbb additional je. in case susu badan xcukup...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. saya xpasti pasal kandungan DHA dalam tu. puan boleh cuba email di website karihome untuk dapat maklumat lebih lanjut. DHA tidak semestinya dari susu fm.. lebih baik diberikan dari sumber semulajadi seperti dari ikan, terutamanya selepas anak sudah mula makan. Tambahan pula, anak puan masih menyusu badan... jadi kalau xde DHA dlm fm pun tak apa sbb susu ibu adalah susu plg lengkap :)

      Delete
  3. As salam, anak (umur 6 bulan) sy allergi dengan susu lembu, sy dah cuba beri susu formula, dekat kawasan bibir hingga ke leher anak saya akan terus jadi merah dan anak sy tak suka rasa susu lembu tu.. dah tau dah dia allergi minum susu lembu, so cadang nak bagi susu soya tapi lepas baca artikel yang puan tulis, saya pun terus beli susu kambing karihome. Sy try bagi dalam 30ml, dia minum sampai habis..agaknya dia suka rasa susu tu tp allergi masih ada.. tak seteruk dia minum susu lembu hanya ada sedikit tompokan2 merah kat tepi bibir, so nak tye..boleh tak sy terus kan dengan susu kambing tu? Time ni anak memang masih menyusu badan, sy nak campo susu disbbkan ada maslh kesihatan. Thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam... nak tanya, antara tempoh stop susu lembu dan start susu kambing...ada gap berapa hari? sebelum start susu kambing..rashes tu masih ada atau mmg hilang, bila start susu kambing baru naik semula?

      saya takut rashes tu kesan susu lembu yang belum hilang. cara lain ialah prepare susu karihome tu diluted sket.. means lebihkan air dan kurangkan sukatan susu. saya ada saudara yg anaknya bila minum susu mmg akan muntah. tp bila mak dia buat dilute sket..budak tu boleh terima. mungkin puan boleh cuba :)

      Delete
    2. Rashes tu mmg takder dah lepas minum susu lembu..rashes tu kalau minum terus ada dlm beberapa minit akan hilang. Thanks yer..sy akan cuba.

      Delete
  4. Assalamualaikum..saya sedang kumpulkan maklumat preparation in case susu ebm saya tak mencukup untuk baby saya 8 bulan.. Tapi saya harap saya akn berjaya menyusukan baby sehingga at least setahun.

    Soalan saya kalau baby setahun susu kambing fresh yang mana yang paling sesuai? Saya cuba buat kira-kira untuk susu Nubian. 200 ml = RM5. Anak saya sekarang minum 600 ml. So sehari RM15, sebulan RM450. Banyak tu.

    Ada option lain yg lebih ekonomik tau. dan jika tidak menyusahkan boleh tak saudari listkan susu kambing fresh dari yang paling ok mengikut priority.. susu segar yang perah terus dari kambing tu saya khuatir x bersih. atau saudari ada pendapat lain? thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Saya tidak ada maklumat mengenai susu kambing fresh, dari segi harga dan ekonomi. Saya dulu bagi purenat dan hi-goat shj sebab yg tu senang nk dpt kt tempat saya. Susu kambing fresh mungkin boleh diluted sket dgn menambah sedikit air ketika nak minum. Boleh jugak top up dgn susu kambing dalam bentuk susu tepung kerana khasiatnya yang hampir sama dan dpt jimatkan kos.

      Susu fresh pastikan dah lalui proses UHT dan insyallah selamat. kalau yg diperah dari kambing dan terus diberi minum, mungkin agak risky. kebanyakan di pasaran memang dh treated UHT utk bunuh bakteria dan sebagainya.

      Harap membantu

      Delete
    2. kalau baby bawah setahun nak dilute kan 1:1 jugak atau cair lagi?

      Delete
    3. salam. bawah setahun TAK SESUAI diberikan full cream/ fresh susu kambing my dear... tak kira sama ada diluted atau tidak. sbb susu kambing fresh/full cream ada kandungan yg tidak dpt dicernakan baby bawah setahun. tunggu hingga dh dekat2 setahun atau sekurangnya lebih setahun to be safe.

      bawah setahun kena guna formula susu kambing yg telah diubahsuai kandungannya supaya dpt dicernakan mengikut kesesuaian baby di bawah setahun. so far saya jumpa brand karihome je. tak pasti jika ada jenama lain.

      harap membantu :)

      Delete
    4. Boleh try Halibs susu kambing.. Sy dah try sbb anak sy cirit birit.. Alhamdulillah dia serasi ngan susu kambing

      Delete
  5. Assalam puan maksud 1:1 tu mcm mn ye? sy fail skit bab nisbah ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maksudnya.. 1 scoop fm, 1 scoop susu kambing. maknanya..apa2 sukatan yg biasanya digunakan, separuhkan guna fm, separuh lg susu kambing

      Delete
  6. Salam,
    Nak tny pasal susu kambing for toddler.. anak saya nak masuk 1yr 3 months.. before this mmg fully bfeed.. but susu cam dah kurang so nak prepare for fm.. since tahu psl susu kambing, mmg berminat sgt.. tp bab harga aje yg jadi penetu skit..
    Saya ada bc ur comment that alternative to karihome, blh feed full cream goat's milk, boleh terangkan selebihnya? apa beza dgn susu karihome tu yea? and selamat ke bagi hi-goat pada anak saya if i want to opt for that option?
    Sgt hargai your feedback and if boleh tlg emailkan pada saya miszy_anne@hotmail.com
    Thanks!

    ReplyDelete
  7. salam, saya nak tanya anak saya baru umur 4bln.. since januari lg dia asyik batuk,selesema,kahak..asyik on off je.. dari susu lembu NAN ke soya SNOW ke lembu FRISOLAC ..kahak tetap on off.. semalam anak saya batok kerap sampai saya perasan anak saya macam asma plak..nafas laju dan nafas berbunyi..kalau saya bg susu kambing nih sesuai x? pls feedback dkt email saya rossi.othman@gmail.com .. feedback anda amatlah saya hargai.. jd risau bila anak nak kena asma..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Anak saya juga mengalami situasi lebih kurang sama dengan ank Layla Isabel..Harap pn Hanisah dapat membantu..emailkn feedback puan di ruzailearaman@yahoo.com
      Terima Kasih..

      Delete
    2. Slm.. ank saya berusia 4bln juga... n mengalami masalah yg sama.. boleh tolong email ke irdina_aj@yahoo.com terima kasih..

      Delete
    3. Slm.. ank saya berusia 4bln juga... n mengalami masalah yg sama.. boleh tolong email ke irdina_aj@yahoo.com terima kasih..

      Delete
    4. feedback kt email saya juga must_are_you@yahoo.com

      Delete
    5. feedback kt email saya juga aisyahtun_arshad@yahoo.com kerana mngalami permasalahan yg sama..tq...

      Delete
    6. salam puan, anak saya 3 bln pun mengalami masalah same seperti diatas sejak dari lahir. Tengah berkira-kira untuk tukar ke susu kambing kerana sekarang saya bg bm +fm . masih tak dapat nk full bf kerana supply yg agak kurang. Saya terjumpa brand Miqalicious, buatan malaysia. Saya pun mohon puan feedback kepada saya di email antgirl_bb@yahoo.com... Terima kasih Puan.

      Delete
    7. Anak sy pun alami dr lahir hingga kini nak 2 bln lebih.. Skrg minum susu anmum...nmpk cam sembelit cikit... Itu yg nk try susu kambing.. Mohon puan feedback kpd saya di email zana1108@yahoo.com.. Terima kasih

      Delete
  8. Salam,

    Bayi saya hampir memasuki umur 5 bulan.
    Selama 4 bulan saya memberikan susu ibu kepadanya (tapi bukan secara direct feed, since he refused to do that). So saya pam n masukkan dalam botol.Akibat tekanan kerja dan sebagainya, saya terpaksa memberinya susu fm (enfalac). tapi sebaik sahaja menghabiskan susunya, die terus cirit, muntah dan tumbuh gegate2 besar diseluruh tubuhnya. Pukul 3 pagi saya bersama suami pergi ke KPMC. Doktor yang berwajah masam mencuka merawat anak saya dan mengatakan anak saya allergy kpd susu lembu dan seperti yang puan mentioned, dia mencadangkan isomil.Dah seminggu anak saya minum isomil, walaupun ruam dimukanya hilang tapi kelumumur dan merah2 dibelakang telinga, leher dan pelipat tangan masih ada.Saya telah pun request sample dari karihome tadi dan x sabar untuk mencubanya since terbaca yang susu soya sangatlah tidak elok untuk bayi.Sebenarnya sebelum anak saya minum enfalac, die sudahpun mempunyai ruam yang teruk dimuka, kelumumur di kulit kepala dan merah2 dibelakang telinga. Ini kerana saya minum enfamama setiap hari untuk keperluan kalsium n untuk berikan anak saya dha dan sebagainya. Rupenyer susu yang saya minum adalah susu lembu...x terfikir plak selama ni anak saya ada masalah macam ni sampailah saya beri dia enfalac. (seperti cerita saya di atas tadi)

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum..
    dok cari2 tentang susu kambing karihome ni saya terjumpa dengan blog yg banyak ilmu ni.. saya aishah. nak tanya lahhh anak saya baru masuk 7 bulan, baru 4 hari minum susu kambing karihome ni.. dia mcm sembelit la.. tak tau laa sebb minum susu kambing ni ke atau sebb makan solid food..boleh advice tak.. email saya kusitiaishah@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Nice article.
    Susu Kambing memang baik untuk anak2 juaga untuk dewasa. Itu sebab saya mempunyai dairy goat farm sendiri.....

    Thanks For your sharing

    ReplyDelete
  11. Sy pun bg bby mnum karihome stage 1 sjak umur dia 2 bln sbb tbca artkel tntg kbaikn karihme so try la.smpai skg baby poo poo pun oke n cpt knyv mnum susu tu.x ragu2 lgi n nsb baik ada jga fm yg bgs spt susu ibu mmndgkn susu bdn nak mula kering.wlpn rm agak mahal tpi berbaloi utk putri ksygn..

    ReplyDelete
  12. Pn hanisah,just concern about status halal susu karihome ni?buat ms ni sy masih ful bf anak lelaki sy yg berumur setahun lima bln..n sy baru disahkan mengandung dlm usia kandungan lebih kurang 2 bln.so,sy nak start mencuba susu formula utk anak sy rs berminat dgn susu kambing ni.cuma skg sy ada beberapa option utk dipilih.mnta pndgn pn sebagai org yg lebih berpengalaman.antara brand karihome,hi goat,susu kambing munif hijjaz atau susu kambing untuk anak (im not really sure about this brand,but i saw it thru fb), yg mana pn rs lebih bagus...dr bnyk aspek la terutamanya dr segi kehalalannya..nak tny harga karihome setin untuk umur bdk setahun ke atas berapa eh..sori,sy x berapa mahir berkenaan susu formula..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. kalau anak dah umur setahun, mana2 susu kambing pun okay. cek bahan2 dlm susu kambing tu...pastikan 100% susu dan bukannya dalam bentuk rendah lemak. karihome halal insyallah. cuma harganya agak mahal. puan boleh ke pasaraya seperti giant untuk melihat harga terkini. ataupun ke website babydash.com utk melihat harga karihome. bagi saya, bagi mana2 susu kambing pun takpe..especially anak puan dah setahun lebih. cari option yg mengikut kemampuan...

      Delete
  13. Replies
    1. karihome boleh bagi yang formula newborn-6 bulan. boleh didapati di farmasi dan pasaraya besar. boleh juga beli online di website babydash.com. susu kambing full cream jenama lain TIDAK boleh diberi kpd bawah 1tahun

      Delete
  14. Pn. Hanisah Azhari, baby sy nak masuk 5 bulan. saya ada beli karihome ni masa dia jaundis dlm pantang aritu. skg baby saya bf+fm.. fm waktu sy bekerja saja. ada baca pasal kebaikan susu kambing ni, so plan nak bg baby minum terasa terus susu karihome ni. boleh ke? sy teragak² nak bg susu kambing secara terus sbb ada pendapat yg kata susu kambing ni panas. haishh.. risau gak hati ni bila ada org ckp mcm tu. susu ni ada lagi kat umah tu, penuh lagi dlm tin tu.
    Jadi mcm mana ye, boleh ke bg baby sy minum karihome ni secara terus? saya harap sgt jawapan dari Puan Hanisah. boleh blh email kan jwpan kat saya ye. jasmeen85@hotmail.my
    terima kasih.

    ReplyDelete
  15. anak saya berumur setahun 11 bulan,sekarang dia meminum susu karihome sejak umur masuk 2 tahun itupun sebab air susu sy mcm dah kering,so kesian kat dia,sy mendengar psal susu karihome ni dri seorng kawan,sy ingin memberi yg terbaik untuk ank saya,apa yg saya perasan susu karihome ni khasiat lebih kurang susu ibu,antibody ank kuat,dia jarng demam wlupun tumbuh gigi geraham,hari-hari dia poo-poo,dia lagi suka susu tu bila lebihkan air,tak ada rashes..ank cergas..Alhamdulillah.Cuma masalah nya,saya dekat Sabah ni ,susah nk dapat stock,hanya pasaraya farmasi tertntu jer yg jual,and harga agk mahal,tapi demi memberi yg terbaik untuk ank,kadang2 pusing satu bandar jgakla mencari.,husband pulak kdng2 complaint susah nk cari n suruh tukar susu lembu..Kalau la susu ni boleh beli online kan baguss..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. bagusla puan dapat memberi susu karihome selepas susu ibu. puan boleh beli online dari www.babydash.com.my. beli in bulk..then buat stok. maybe boleh mintak diskaun kalau beli banyak...

      Delete
  16. Salam Pn Hanisah,

    Terima kasih ukhwah wa mahabbah atas info yang teramat berharga ini. In syaa Allah, saya akan gunakan info di dalam buku yang bakal saya nukilkan tentang rahsia susu kambing istimewa untuk bayi dan kanak-kanak.

    Sungguh teruja dan terjawab. Alhamdulillah, anak saya yang ke-3 sudah berusia 13 bulan dan masih menyusu badan. Persoalannya, bolehkah saya minum susu kambing dan dalam masa yang sama memberikan baby saya karihome?

    Terima kasih atas respon Puan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. baguslah puan ada inisiatif utk menulis ttg rahsia susu kambing. puan boleh refer jugak kajian yg dibuat oleh DGC research centre, univ of waikato new zealand. sgt byk info susu kambing dari situ. nanti siap buku tu..bolehla share dgn ibu2 yg lain.

      takde masalah puan nk minum susu kambing even anak pn minum karihome. bukan semua substance akan melalui saluran susu dan sampai kepada baby bila menyusu. kebaikan nya bagi puan adalah utk memberi kesihatan kpd puan, dan menambahkan kualiti susu ibu yang badan puan hasilkan. teruskan minum susu kambing....dan amalkan secara berterusan di dalam keluarga

      Delete
  17. As Salam.. maaf yer klau sy punye komen ni mcm iklan.. xbermaksud nk bjual beli.. tp sy nk membantu ibu bapa yg pening memikirkan kos susu formula berasaskan susu kambing yang agak mahal sekarang. cuba google brand SUFFY GOAT.. produk keluaran org kita yang diadun bersama mknan sunnah kurma, kismis, madu & buah delima yg penting TANPA GULA. nak tahu lebih lanjut boleh tengok blog saya http://ibubabahani.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. xde masalah utk cari option susu kambing yg lebih murah. cuma susu kambing biasa ni hanya utk bayi berumur SETAHUN ke atas sahaja. below setahun...mmg kena guna susu kambing yg di formula khas bagi bayi... seperti brand karihome. full cream goat's milk tidak sesuai bagi sistem penghadaman bayi di bawah setahun

      Delete
  18. Assalam. Saya nak tanya bolehkah saye bagi cow milk formula kepade baby sy waktu siang (enfalac) and goat formula (karihome) waktu malam? Ada kah merbahaya. Ataupun better saya switch teruske karihome? My baby currentlybon enfalac. Sy berminat dengan karihome. Boleh ke sy tukar susu sesuka hati. Umur baby sy 20 hari. Susu ibu pun ade bagi juga.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. boleh je nak campur susu kambing dan susu lembu, saya dh baca dari paeds report. cuma buat permulaan... bagi sikit dulu karihome utk bagi baby adapt. bagi diluted sket.. brand karihome ada yg newborn formula. brand lain saya tak pasti.

      Delete
  19. Salam ..saya nak tanye katmana boleh dapatkan susu ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. farmasi..supermarket..jusco... ataupun beli online www.babydash.com.my

      Delete
  20. salam...nk tnya twins sy msk 4bln...xde mslh ruam cma baby kerap muntah slps menyusu......sy beri twins susu fm sjk usia 2 bln coz susu x ckup.....skrg twins mnm susu s26gold still muntah jgk...berat pon ssh naik..susu karihome ni elok utk baby muntah n brat ssh naik....

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh cuba. esp susu kambing adalah terbaik selepas susu ibu. susu lain (mcm pediasure) yg dikatakan dpt naikkan berat badan dengan cepat tu.... disebabkan kandungan gula yg tinggi. boleh compare kandungan gula dlm different brand susu. mmg pediasure high in sugar..sbb tu senang gain weight

      Delete
  21. Salam.
    I nak tanya baby yg minum susu kambing memang kerap buang air besar ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. air besar tu mcm cirit atau mcm biasa? it depends on baby..maybe take sometime utk regulate.kdg2 sesetengah baby..buang air besar 2-3 kali sehari tu normal. kalau xde simptom2 lain..x perlu risau

      Delete
  22. salam..nak tanya pendapat pn. hanisah..my baby 3 bulan currently minum s26 waktu siang + karihome waktu malam. sebelum ni die kerap jugak muntah lepas minum susu lembu, tp bukan setiap kali lepas minum susu die muntah.. semalam die cirit birit+muntah+perut memulas..poo poo ade kuar drh sikit..malam td sy bg minum karihome, x muntah cume msalh cirit birit ade lg..poo poo nye wane kuning+hijau. sy risau die lactose intolerance, ingat nk cari susu free lactose, skrg bg karihome je..patut sy tunggu 2 3 hari fully karihome @ tukar ke susu lembu FL?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau saya,....teruskan dgn karihome utk beberapa hari lagi. tapi mungkin buat diluted sket. make sure baby fully hydrated, esp kalau cirit birit dia kerap. kalau ada "air garam/oral rehydrated solution" pun boleh bagi sikit...sbb takut baby hilang air sbb cirit.

      sebab kalau keep on tukar susu, maybe masalah x selesai. mungkin effect cirit tu sebab susu yg sebelum ni. so, kalau tukar cepat sgt dari karihome ke susu lain...mungkin xdpt tau lagi kesesuaian bayi tu kpd susu baru.

      Delete
    2. oke..tq..sy pn ingt nk tgk dlu 2 3 ari ni dgn karihome..kalu x ok jgk kene jumpa dktor la..
      sy ada terbaca sblm ni, kalu baby minum karihome ni, beratnye xnaik byk..betul ke? sebab baby sy tu ramai org cakap kurus, sebab tu sy bg susu lembu time siang..risau jugak sbb sy xleh nk bf die..

      Delete
    3. anak saya berumur 6 bulan dan saya beri dia minum susu kambing suffy goat. Harganya murah gak rm40 utk 500g. Kandungan bahannya menarik, dimasukkan dgn makanan sunnah, pas tu ada terapi ruqyah. Klu anak dok mengamuk mlm2, bg je minum suffy goat pas tu sapu skit kat muka. Alhamdulillah hilang. La ni adik saya baby baru umur 3 bln pun minum. Alhamdulillah sehat je dia. Pada pendapat sy yg penting suffy goat ni keluaran muslim, nk cuba goggle je fb susu suffy.

      Delete
    4. salam. terima kasih atas komen encik. saya try google... tapi susu sufiy ni utk 1tahun ke atas sbb dia under full cream and not formulated utk baby. kalau bayi encik baru berumur 3 bulan, saya strongly NOT SUGGESTING susu tersebut kerana bayi iberumur bawah setahun, digestion system dia belum fully developed utk mencernakan susu full cream seperti ini. kita tidak mahu sistem pencernaan baby terganggu apabila dia besar kelak. sebab tu sy suggest susu karihome yg specially formulated utk baby below setahun dan newborn..sbb dah ada kajian by Univ of Waikato utk membktikan ianya selamat bagi bayi. pasal produk bacaan quran ni... maaf, saya tidak dapat menyokong. encik boleh tengok post entry saya berkenaan hal ini. (http://hanisahazhari.blogspot.co.nz/2013/01/produk-bacaan-30-juzuk-al-quran.html?showComment=1369265218236#c8733098824366038996). Ini adalah pendapat peribadi saya. wallahualam

      Delete
    5. Salam puan hanisah, nak tya baby sya umur 2 bulan lebih, xmau menyusu ibu, skrg sya bg minum susu lactogen dri mula smpi skrg, sejak akhir2 ni sya perasaan najisnya berwarna hijau.. Kdg2 muntah..perlukah sya tukar kpda susu kambing ni?

      Delete
  23. Saya nak kongsi info untuk masalah Pn. Layla Isabel dan komen2 di bawahnya...Anak saya pun ada masalah nyang sama masa umur 3 bulan, 4 bulan sampai 7 bulan...2 kali masuk wad sebab doktor ingat batuk n selsema tu disebabkan infection...cuba kenal pasti bila baby tu batuk..macam anak sy yang 2nd, dia selalu batuk selepas menyusu...selalunya lepas menyusu baby tido...so masa tido pun dia batuk...bila batuk..kahak pun mula dtg...selsema pun dtg sekali...
    Bila saya inform doc paed...rupa-rupanya ini disebabkan perut baby yang belum matang under 1 thn...so bila baby minum..proses pengecutan maybe tak berlaku...so baby akan reflux...susu tu akan naik balik ke atas dan maybe akan termasuk ke paru-paru...so disebabkan masuk ke paru-paru...baby akan batuk....dan seterusnya kene infection jadi berkahak dan selsema...so doc akan suggest sejenis ubat (singulair) untuk tolong perut baby mengecut...
    kalu asyik bagi ubat tapi root cause tak disettlekan tak guna jugak...try tanya your doc

    Anak sy yg 1st buat masa ni seminggu sekali saya bagi minum susu kambing yang telah dipasturkan....

    ReplyDelete
  24. Salam.. nk tnye pendapat pn hanisah, anak sy da sethn 6 bln underweight & ssh nk mkn..ank sy ade sakit jantung berlubang n da gone thru operation ms umur 1 bln sbb saluran aorta sempit (COA).lately bnyk bc psl susu kambing n khasiatnye, igt nk cuba tp x pasti ok sbb ade masalah jantung.ank sy sekarang mnm pediasure spt dsyorkn oleh paeds..masalah muntah mmg ade semenjak mnm susu formula n da jmp paeds bnyk kali, tp still on off muntah nye..
    harap pn hanisah bole share pendapat..
    thanks..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. email saya boleh? bagitau umur anak sekali hanis0221@yahoo.com

      Delete
  25. salam... pn hanisah,

    I've tried feed my toddler wth stage 3 karihome and new essential goat milk but she refuse. what should I do now? please help n and advise. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. email saya boleh? bagitau umur anak sekali hanis0221@yahoo.com

      Delete
  26. baby saya nak masuk 4 bulan, siang saya bagi baby minum susu ibu coz saya da kkurang air susu tapi malam saya bagi baby minum susu kambing karihome.masalahnya skarang poo poo nye warna kuning+hijau.adakah ni bmakna dia tak sesuai minum susu kambing karihome ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. email saya boleh? bagitau umur anak sekali hanis0221@yahoo.com

      Delete
  27. Sya da bagi baby sya minum karihome since die 2 bulan tapi lepas tu die kena sembelit, knp ye? saya nak tau sukatan yg betul utk susu karihome ni.. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. baby umur berapa bulan? pasal sukatan, boleh contact karihome sendiri http://www.karihome.com.my/

      Delete
  28. salam. sy dh try susu karihome utk anak sy yg 5 buln. tp sy pelik kenapa dia asyik poo poo selepas habiskan 1 botol susu. mesti poo poo lepas hbs tu.. risau le pulak. tp najis ok mcm biasa. tk sembelit. tak cair. mcm biasa je najisnye. tlg ye.. sy sgt risau. adakah sy perlu stopkan susu karihome dan bagi susu lembu semula? email sy : imtiaznajah_89@yahoo.com

    ReplyDelete
  29. Replies
    1. ada dijual di farmasi, supermarket... atau online www.babydash.com.my

      Delete
  30. mohon singgah :-)
    https://www.facebook.com/susukambing.bayi

    ReplyDelete
  31. mohon iklan...
    susu kambing islamik dengan terapi al-quran dan makanan sunnah

    www.facebook.com/suffy4u

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf..saya tidak menyokong produk ini. boleh rujuk post saya sebelum ini.. http://hanisahazhari.blogspot.co.nz/2013/01/produk-bacaan-30-juzuk-al-quran.html?showComment=1369265218236#c8733098824366038996

      Delete
  32. Assalamualaikum,

    Terima kasih untuk perkongsian info yang menarik seperti ini.. :-)

    ReplyDelete
  33. Salam bb sy b'usia 6mnth++ skng kt hsptl tawakal since sunday doc diagnose lactose intolerance sblm ni die minum similac advance so doc soh tkr similac LF (Lactose Free) tp sy plan nk try karihome so nk tnye ade sesape yg tau harga susu kmbng karihome bape....tq

    ReplyDelete
  34. Salam bb sy b'usia 6mnth++ skng kt hsptl tawakal since sunday doc diagnose lactose intolerance sblm ni die minum similac advance so doc soh tkr similac LF (Lactose Free) tp sy plan nk try karihome so nk tnye ade sesape yg tau harga susu kmbng karihome bape....tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. boleh share macam mana doktor diagnose baby lactose intolerance? ada sebarang ujian/lab test yg dibuat ke? boleh tgk harga karihome kt www.babydash.com.my. tapi make sure amik formula yg khas utk below setahun.

      Delete
  35. nice n3..1 fmily minum karihome..dgn umminya skali..hehe..Sedap..berkrim lak tu...
    Lau susu lembu ank slalu muntah..hmmm...

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum. .anak sy nk masuk sethn 17 oktober ni..skg ni mcm konpius x tau nk bg susu kambing brand ape..dekat fb ni ada gak promot susu kambing berperisa..agak2 blh ke sy nk cuba?

    ReplyDelete
  37. Salam puan..
    Bby sy da nk msuk 3blan..skg sy bg susu snow n cdang nk tukar frisolac..stlah bca artikel ttg karihome mcm teringin nk try tok bby..blh mtak pndpat puan..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slm puan.sy nk berkongsi ttg ank sy dl pernah mengalami gatal telinga dan telinga berair..mcm2 ubt sy bg..saaya google masalh ank..ada yg syorkan ambil susu kambing..alhamdulillah sy tukar fm ke susu kambing..hbs 2 kotak da nmpk perubhan..anak da pulih..air yg keluar dr tlinga da kering..syukur sgt2..kami sekeluarga sekarang terus mengamalkan pengambilan susu kambing kerana yakin dengan khasiat..bkn nk iklan sekadar berkongsi..kami mnm susu kambing dairy goat(fb)..mmg sedap dan tanpa gula..wallahua'lam

      Delete
  38. Salam
    Sye baru terbaca ttg artikel ini sbb sye mmg berniat utk mmberikan susu karihome kpd bayi sye yg baru berusia 3bln.
    Skrg dia minum susu enfalac a+ a.r sbb ada mslh reflux. Sehari dia minum susu dlm 6 kali.
    Boleh ke kalau 5kali beri enfalac dan sekali beri karihome dlm sehari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je...xde masalah insyallah. tp try diluted dulu...lebihkan air. biar perut baby sesuai dgn susu baru. then lepas beberapa hari..tambahkan sukatan seperti yg suggested by the company

      Delete
  39. Salam puan hanisah. Bayi sy umur 5bulan. Sy baru mencuba susu karihome. Sebelum ni guna isomil kerana sedia maklum dktor cdgkan ambil soy base utk krgkan kahak pada bayi. Namun,stlah baca artkel ttg ksn jgka panjang susu fm soya, sy tekad mahu tukar kpd susu kambing. Sekarang, sy bg anak susu karihome scra bperingkat. Bagi sekali sehari. Slama 3 hari. Cuma sy agak ragu2, adakah benar susu kambing boleh mnyebabkan ruam pd bayi? Atau bolehkah sy mix susu fm ank sy (susu kmbing +susu lmbu) krna berat badan anak sy tidak bertambah. T.K

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.

      kalau baby allergic pada protein dlm susu kambing, boleh sebabkan ruam. jika baby allergic pada laktosa, akan ruam bila amik susu lembu atau susu kambing. kalau dikatakan susu kambing menyebabkan ruam kerana allergic reaction, itu tidak mustahil. jika dikatakan susu kambing sebabkan ruam sebab "panas", saya tidak setuju sebab saya rasa mcm itu pendapat org melayu sebab "daging kambing dikatakan menyebabkan panas badan". jika susu kambing dikatakan "panas", mohon kemukakan bukti saintifik supaya saya boleh rujuk kerana saya juga ingin tahu.

      tidak ada masalah kalau nak campur susu kambing dengan susu lembu. tapi sebaiknya uji kesesuaian susu baru dengan baby dulu. puan boleh email saya di hanis0221@yahoo.com

      Delete
  40. salam,
    1. adakah komen puan mengenai susu soya dan hormon specific untuk brand Isomil sahaja atau untuk semua soybase formula? Kalau untuk Isomil sahaja, boleh tunjukkan bukti supaya aduan rasmi boleh dibuat terhadap jenama tersebut dan saya akan refer nama Puan sebagai pakar rujuk kepada company Isomil.

    2. apa yang puan maksudkan dengan 'birthpill' pada perenggan terakhir? adakah ianya oral contraceptive pills?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      1. Any soybase formula, mealshake...tidak sesuai sebabi hormone level. isomil adalah contoh sebab commonly used for babies. Puan tak perlu menggunakan nama saya sbg "pakar rujuk" kerana sy tidak membuat sebarang kajian, pendapat saya berdasarkan pembacaan peribadi. apa yg puan boleh buat, dapatkan buku "the whole soy story" tulisan Kaayla. T Daniel kerana dia dh compile beratus2 research papers dan buku dia sgt extensive menjelaskan mengapa soya bahaya. Bagi saya, buku beliau adalah rujukan terbaik kerana ada beratus2 references.

      2). birthpills ialah oral contraceptive dan ia adalah perumpamaan sahaja. not exactly the same dose sebab birth pills pun ada macam2 dosage dengan pelbagai hormone

      3) saya dlm usaha menulis mengenai susu isomil selepas mengikuti kajian Dr lustig (youtube:sugar the bitter truth) mengenai susu isomil dan bahaya fruktosa

      Terima kasih atas komen tuan/puan

      Delete
  41. Salam..kalau baby 2bln sembelit minum susu lembu..blh ke minum susu kambing.??

    ReplyDelete
  42. wahida

    Hye.. sy nk tny..ank saya ade masalah sawan..mula sejak bulan 10/2013 ketika usia bby 6 bulan. bby x pernah dmm @ demam panas.. EEG test pn dh bwt..n result ok..
    Mengikut perubatan islam..anak saya ada gangguan jin.. kelmarin sy ke darrusyiffa'.. die bekalkan ank sy dgn susu kambing bkn khas utk bby n perlu diminium dgn kcg hijau yg direbus n diblender. So, mcm mn tu yer...? boleh teruskan x?perubahan yang saya nmpk pd najis die yg kaler kuning cair n kerap membuang....

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. saya tak yakin pasal susu kambing bukan formulasi utk baby. sbb below setahun, perut baby x sesuai utk susu full cream. jika susu tu dah dijampi, maybe puan boleh bawak susu kambing yg formula khas utk baby then suruh darussyifa' tu jampi yg tu? or maybe mintak diorang jampi air je?

      Delete
    2. sy dh tny jgk klw bwk susu karihome boleh x...tp ustaz ckp die ikut sunnah nabi n die cari dr pembekal susu kambing (serbuk) yg asli dr pembekal islam.. akceli susu juga turut dibacakn ayt quran oleh ustaz tu.

      tp selepas ank saya minum dlm semingu tu, Alhmdllh die dh x kerap membuang mcm ms mula2 minum

      Delete
  43. Salam. Sy bru nak cuba susu karihome ni. Da beli tin kecik tp dsbbkn kecuaian , pencedok susu xda. Sy ingy ada dlm tin. So bole x sy gna cedok susu anmum sbg ganti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya rasa xde masalah... kalau xpasti, boleh contact karihome malaysia

      Delete
  44. Salam Pn..
    Saya ingin bertanya sebab ada nampak post yang puan bagi anak minum hi goat.berapa kali puan beri dalam sehari?sekarang anak saya berumur setahun.adakah selamat untuk dia minum hi goat sahaja mgantikan susu fm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dh setahun lebih...boleh je minum mana2 susu kambing

      Delete
  45. Salam akak mintak tolong email 54 helai artikel pasal susu soya...tq banyak

    nordalily@yahoo.com

    ReplyDelete
  46. salam.sy memang memilih karihome utk ank. sekarang da 1 tahun 5 bulan, dah cuba tukar susu kambing lain yang lbh murah .masalahnya ank tak nak minum..terpaksa teruskan dengan karihome. ada cadangan susu kambing tak

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum...anak sy dah berumur 1 thn 5 bln ...stok susu bdn sye da kurang...sy ingin mencube brikn anak sy sgn susu karohome ni....sllu nye kesan2 awal yg jika nk tau anak kurang sesuai dgn susu tu, ape yer?

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum...anak sy dah berumur 1 thn 5 bln ...stok susu bdn sye da kurang...sy ingin mencube brikn anak sy sgn susu karohome ni....sllu nye kesan2 awal yg jika nk tau anak kurang sesuai dgn susu tu, ape yer?

    ReplyDelete
  49. Salam..anak sy.berumur setahun bulan feb ni. Before this die mmg fully bg.tp bila di rumah pengasuh bru bg susu formula.sy pernah bg susu kambing suffy.mula2 ok..then lps 3 kotak dia minum keluar biji2 halus di muka.then sy tukar susu karihome 7months n above.ruam dia makin teruk dan anak sy batuk dan selesema. Apa pendapat puan ya?sy xtau sama ada ank sy allergik laktosa atau susu lembu.

    ReplyDelete
  50. Hai,.. anak saya berumur 5 tahun setengah semenjak kecil dia pernah diserang asma sebanyak 3 kali. Tapi asma ini bukan dari genetik, tapi melalui persekitaran. Biasanya di dahului batuk dan selsema. simptomnya tak seperti penghidap asma yang teruk cuma bila batuk+flu berlarutan = demam tinggi, kahak terlalu tebal di dada. Apakah susu yang sesuai untuk mengurangkan simptom senang batuk dan flu? adakah susu kambing sesuai diberikan kepadanya? sama kes seperti anak perempuan saya berumur 4 tahun dia tak pernah kena asma tapi dia ada batuk allergy. but dia slalu ingin muntah bila minum susu. untuk pengetahuan puan anak2 saya minum susu dutch lady plain. mohon nasihat puan ke e-mail saya sbethianed@gmail.com

    ReplyDelete
  51. salam, saya telah beri susu kambing segar pada anak saya semasa umur dlm 40 hari....4oz setiap pg dan dicampur dgn susu fm lembu.... alhamdullilah, anak sy xada masalah, 2 bulan kepala dah tegap... 2 1/2 bulan ,tulang anak sy dah keras... sy byk bc keburukkan bg susu kambing segar pada buah pinggang baby.... adakah perlu saya jalankan medical check-up utk pastikan buah pinggang anak saya ok? @ apa yg harus saya lakukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang benar... full cream milk, sama ada susu kambing atau lembu tidak boleh diberi pada bayi di bawah setahun kerana sistem penghadaman baby belum cukup matang utk digest. jika baby okay...tak perlu buat apa2 rasanya skrg. tapi saya rasa better jgn bagi dulu smpai umur cukup setahun. kalau nk bagi, beli yg diformulakan khas utk umur bawah setahun. sebab ia dh disesuaikan dengan sistem penghadaman baby

      Delete
  52. Sekarang ada susu kambing miqalicous dgn additional 8 makanan sunnah habatussauda,buah tin,kurma,kismis etc
    Ada isu yg susu x boleh campur dgn buah..in fact itu adlh hadith tidak soheh..
    produced by bumiputera ada kelulusan jakim..

    For more info boleh tgk fb
    Susu kambing miqalicious taiping

    Admin maaf ye..saya ada jual susu ni..maaf kalau saya promote di sini..boleh abaikan comment sy ni klu admin x selesa

    ReplyDelete
  53. Skadar pkongsian. Alhmdllah, sjak ari ktiga klahiran putri sy, sy dh mula berikn karihome.. Kuningnya smakin mnurun, cpat knyang, ank kurang mragam, ari2 poo poo..alhmdllah ssuai dgnnya krn mula2 klhirannya, ssu sy kurang..ank pn mrengek2..tp lpas bg karihome, smuanya ok..

    Jemput mlawat page cikgunurzawani.blogspot.com

    ReplyDelete
  54. 400g@450g = rm48.90 karihome

    ReplyDelete
  55. anak saya lactose intolerance.. masa umur 2 bulan dia kn cirit birit yg teru, smpai melecet, g pakar kanak2 doc suh sus isomil/ Lactose free.. bila bg isomil baby kn kembung perut yg teruk, pastu tukar Novalac AD sbb dia still cirit lg, nk teruskan isomil xsmpai hati... so far dgn novalac AD dia ok, tp tu just temporary.. last2 try Similac LF baru ok... ni baby da nk masuk 1 year next month, kn tukar susu plak.. sbb Similac LF tu utk umur 0-12 month only... ni tgh survey susu lg kat baby sbb takut plak nk bg susu lembu, takut masalah yang sama berulang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. ada buat apa2 allergy test ke? sebab ikut kajian, tak semestinya baby lactose intolerance. banyak baby yg cow's protein intolerance... bukannya lactose intolerance. Tapi byk doktor yang simply diagnose lactose intolerance tanpa membuat pemeriksaan darah, and simply suruh baby minum isomil/ soy based formula. Baby yg cow's protein intolerance tak semestinya allergic pd goat's milk. komposisi goat's milk lebih menyerupai susu ibu.... dan sangat berbeza dgn susu lembu. puan boleh cuba goat's milk spt karihome dlm kuantiti sedikit dan lihat jika benar baby allergic atau tidak. kalau baby tak allergic, maksudnya baby bukannya lactose intolerance. tp can be cow's protein intolerance

      Delete
  56. Salamm..hrp blh mmbntu ...ank sy skrg berusia 8bulan dan sering mengalami masalah selsema,batuk berkahak,nafas laju dan demam..sebelum ini,,pada usia 6 dan 7bulan dia pernah ditqhan di wad atas masalah ini..masalah ini sama sperti puan layla diatas..anak sya skrt da full fm s26wyeth dan baru bertukar kpda lactogen..tp batuk nya still dtg balik..sy berminat dgn karihome..adakah patutvsy brtukar kpd karihome ??

    ReplyDelete
  57. Salamm..hrp blh mmbntu ...ank sy skrg berusia 8bulan dan sering mengalami masalah selsema,batuk berkahak,nafas laju dan demam..sebelum ini,,pada usia 6 dan 7bulan dia pernah ditqhan di wad atas masalah ini..masalah ini sama sperti puan layla diatas..anak sya skrt da full fm s26wyeth dan baru bertukar kpda lactogen..tp batuk nya still dtg balik..sy berminat dgn karihome..adakah patutvsy brtukar kpd karihome ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Puan boleh cuba. sebab saya ada terbaca artikel yang mengatakan susu kambing sesuai bagi bayi yg ada masalah kahak/ mucus yg berlebihan. Tidak rugi mencuba :)

      Delete
    2. Salam puan..saya adalah slh pengguna susu kambing mummylicious..susu kambing plus 8mknn sunnah..produk bumiputera&ad halal jakim..anak2 saya mngalami lactose intolerance dan sembelit yg teruk. Sering demam..batuk dn selsema..pnah dthn wad sbb pneumonia dn demam panas..
      Alhamdulillah sejak kakak ipar kenalkn susu ni..sembelit hlg..anak selera mkn dn jrg sakit..klu batuk skjap je baik xbkahak truk cm dlu..mmg nk share kebaikan susu ni pd parent yg ad mslh yg sma.nk tahu lbh info email polaris_ija@yahoo.com

      Delete
    3. Salam puan Fiza. Rasanya ada sedikit salah faham di situ. Jika anak puan lactose intolerance...mustahil dapat minum susu kambing. sebab susu kambing juga mempunyai kandungan laktosa yang tinggi. Kemungkinan anak puan "cow's protein intolerance", sebab protein susu lembu berbeza dgn protein susu kambing. Ramai org tersalah faham istilah lactose intolerance. Ramai baby yg allergik kpd protein dlm susu lembu, sbb tu naik rashes etc, tp bila bagi susu kambing...xde masalah. Kalau kes ni...most probably co's protein intolerance. Kalau lactose intolerance yg betul...both susu lembu dan susu kambing pun tak boleh minum

      Delete
  58. umur sbulan lbih dh boley mnum ke susu kmbing karihome nie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada formula yg khas untuk newborn-6 bulan... boleh refer website karihome atau beli online www.babydash.com.my

      Delete
  59. Salam puan..anak sy got cleft palate. And baby mudah sgt kembung perut. Skrg makin kerap kembung perutnya.boleh dikatakan setiap malam.Lately ni baby selalu jgk batuk2 and nak termuntah,ada jgk termuntah lepas minum susu. sy mmg bagi fm sbb baby xleh bf. Umur baby 3bulan +..bolehi ke try karihome nie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam moon bulan..ank sy pn ada cleft lip n palate..if u dont mind blh share about your bby?boleh contact sy by email nira_arina@yahoo.com atau add fb nira arin (profile pic bby )..b`besar ati klu awk bg respon +ve..tq

      Delete
    2. Assalammulaikum puan Hanisah, baby sy 8hb ini genap 3bulan. Sy baru sahaja mencuba bagi susu karihome td dgn sukatan 3sudu susu karihome + 1sudu carborie dgn air 150ml. Masalanya baby sy sembelit 😔 So macam mana nak bg dia poo poo ok? Baby sy cleft lip n palate. If puan boleh email ke sy siti260286.snmr@gmail.com.

      Delete
  60. Assalamualaikum. .......cleft lip n palate akn sbbkn baby kembung sbb masa menyusu angin akn masuk bersama......unt cl n cp feeding dgn alat khas botol yg bersudu.....lepas susu sendawakan....
    Bg sy susu kmbg no 2 terbaik lepas susu ibu.....ank sy dr lahir smpai skrg minum susu kmbng so far alhamdulillah ok....cuma dia x sesuai dgn step 2 sbb ada omega....kalau tak slh sy......org yg suruh sy bg susu kmbg ni dan ckp bgus adalah uncle cina yg jual mcm2 susu....dia ckp jgn bg susu lembu tak bagus.......

    ReplyDelete
  61. Salam, anak sy fully bf smpai umur 8 bln, tapi die tknak direct feeding..dr bru lahir..skg die reject susu ebm hanya nk yg baru pump shj..so sy nk cmpur fm semasa sy berkerja..sy dah cuba anmun tp die muntah blk selepas 2jam mnum, sy cuba beli susu karihome tapi die lansung taknak mnum...sy tk dpt nk pastikan anak sy lactosa intolerence atau tk sbb die tknak mnum langsung karihome, sy juga tknak bg susu soya sbb dr pembacaan soya tk baik utk anak.apa patut sy buat? Sy dah tk berani nk cube sus lembu lain..ana sy juga krang berat badan.

    ReplyDelete
  62. Salam..bby sy br berusia 37 hr..buleh k bg susu ni?sy ada bg susu formula tp dh 4/5 hr ni dia batuk berkahak n sembelit..tdo pun terganggu n x slesa sbab kahak..sy risau..dia xpndai buang lg jd berbunyi j kalu bernafas n tdo..

    ReplyDelete
  63. Salam sis.. saya dah try susu karihome nie utk ank saya berusia 1bln lebih.. selepas minum susu mesti dia akan berak.. dan poopoo dia warna hijau.. adakah ini normal..

    ReplyDelete
  64. Salam sis.. saya ade try susu karihome utk ank berusia 1bln lebih.. selepas minum susu mesti dia akn berak.. poopoo dia warna hijau.. adakah ini normal..

    ReplyDelete
  65. Boleh cuba susu kambing MUMMYLICIOUS dengan makanan sunnah

    ReplyDelete
  66. salam..sya da try bg anak masa berusia 4 bln karihome tp x sesuai...naik ruam teruk...umur setahun try mummylicious pun x sesuai..sembelit

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum, Alhamdulillah perkongsian yang sangat bermanfaat untuk ibu-ibu yang mana anak-anak mempunyai masalah alah susu lembu dan sembelit amat sesuai untuk menyelesaikan masalah tersebut dengan bertukar kepada susu kambing. Thanks kak :)

    ReplyDelete
  68. susu kambing wildan pun bagus jugak...

    ReplyDelete
  69. Askum. Pls advice on this brand suffy goat. I da bg my 9mo bb 3 hari minum susu ni. Tp was2 ni full cream powder or specially formulated for bb 6mo and above. Pleaseee

    ReplyDelete
  70. Askum. Pls advice on this brand suffy goat. I da bg my 9mo bb 3 hari minum susu ni. Tp was2 ni full cream powder or specially formulated for bb 6mo and above. Pleaseee

    ReplyDelete
  71. Askum. Pls advice on this brand suffy goat. I da bg my 9mo bb 3 hari minum susu ni. Tp was2 ni full cream powder or specially formulated for bb 6mo and above. Pleaseee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya Nor Jannah agen susu kambing wildan yg sah. susu ini sesuai untuk semua peringkt umur. bayi 6 buln keatas, preggy mummy, bf mummy & etc. Contact 0177358020

      Delete
    2. susu kambing wildan is 100% full cream. TIDAK SESUAI bagi umur setahun ke bawah. dlm recommendation pun dh tulis "above 1 year old only". Mohon jangan mengesyorkan pada below setahun. harap maklum dan terima kasih

      Delete
  72. Salam.. sy nk tnyr.. susu kambing karihome ni blh buat badan baby selalu panas ke atau selalu berpeluh.. walaupun ddk dpn kipas.. n baby xnk pakai bju.. klau pakai bju cnfm brpeluh..umur baby 20 hari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sis..sama dgn anak saya.. Badan dia pon jadi mcm panas sdgkan my baby sblm ni dia tak boleh kena kipas or aircond sangat pon..tp sejak minom karihome selalu panas..nk tido pon kdg2 kena on a/c or kuatkan kipas..

      Delete
  73. Assalam...anak saya berusia 9 bulan. Mengalami masaalah jantung berlubang sebesar 6-7mm (sederhana besar). Dan masaalah tirod tetapi sudah normal setelah 3x buat ujian darah.. Adakah susu karihome sesuai untuk anak saya?? Tq

    ReplyDelete
  74. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  75. Sy ada dengar yg Susu Kambing x dpt kuatkan tulang

    ReplyDelete
  76. some articles are author to convey extremely helpful to everyone, thank you. apa itu alergi dingin?

    ReplyDelete
  77. Assalam saya mempunyai produk susu kambing yg boleh digunakan untuk ibu mengandung dan bayi 6 bulan
    https://www.facebook.com/kopiaisya
    WA 0194772490

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum..
    Nak tanya tentang susu kambing karihome. Ikutkan feeding table karihome utk baby berumar bawah 1 bulan..number of feedings per day adalah 6x sehari. Jika baby saya minum karihome lebih dr 6x sehari..bole ke? Ada apa2 efek tak?

    ReplyDelete
  79. Assalamualaikum..
    Nak tanya tentang susu kambing karihome. Ikutkan feeding table karihome utk baby berumar bawah 1 bulan..number of feedings per day adalah 6x sehari. Jika baby saya minum karihome lebih dr 6x sehari..bole ke? Ada apa2 efek tak?

    ReplyDelete
  80. anak saya ada jantung berlubang dan saluran darah bersumbat sesuaikah dia minum susu kambing,kena minum susu kambing freshkah susu tepung,boleh sembuhkah kalau mnum

    ReplyDelete
  81. Salam puan. Sy try bg anak minum susu kambing tp brand lain. Sejam lepas tu die cirit birit 4-5x smpai jd cirit air. Mksudnye anak sy allergic ke or normal reaction? Anak umur stahun lebih

    ReplyDelete
  82. Salam puan..anak sy br bertukar dr susu s26 gold ke karihome...tp..sy tgk slps sy tukar susu...anak sy berak sikit je..xpenuh pn pampers..dulu s26 byk jgk berak..knape nye..jadual minum sama je

    ReplyDelete
  83. bukak website karihome malaysia dan request sampel

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum..saya ada susu karihome step 1 yg masih belum dibuka..baby sy dh bertukar ke susu lain..nak bagi percuma shj pd sape2 yg ada baby minum karihome..whatsapp sy 0139832707..

    ReplyDelete
  85. Cuba survey harga online kat 11street / lazada. Ada kupon / voucher diskaun boleh dapat murah. Wife beli kat 11street pada 11/7 RM34 400gram Karihome Step 1, hari ni sampai belum bagi baby minum lg. Harap2 sesuai dengan baby boleh repeat order online lg. Kena download kupon diskaun untuk dapat harga murah dan jimat.

    ReplyDelete
  86. Cuba survey harga online kat 11street / lazada. Ada kupon / voucher diskaun boleh dapat murah. Wife beli kat 11street pada 11/7 RM34 400gram Karihome Step 1, hari ni sampai belum bagi baby minum lg. Harap2 sesuai dengan baby boleh repeat order online lg. Kena download kupon diskaun untuk dapat harga murah dan jimat.

    ReplyDelete
  87. Salam.. baby saya 1bulan 9hari.. n ade masalah hypothiroid.. boleh ke minum karihome nb ni?

    ReplyDelete
  88. hai anis, nak tanya, anak i da 2 minggu minum susu karihome, umur dia 3 bulan... dia punya popo first keluar keras sedikir lepastu cair then warna hijau... normal ke? anak saya jenis poo poo 3 hari sekali atau 4 hari sekali.

    ReplyDelete
  89. Assalamualaikum puan..sy nk tanya..anak sy skrg 4 bulan lebih...sejak akhir2 ni dia asyik sembelit..sebelum ni mase dlm pantang susu sy kurang jd sy bg jgk susu formula jenama NAN PRO..lps tu dia sembelit sy tukar pd enfalac..lps tu sembelit lg...sy pn pergi jumpa doc pakar kanak2 ..dia pn sruh sy tukar susu jgk ..susu frisolac...tp masalah still sama..sembelit...sian..adakah anak sy alah susu lembu?bolehke susu kambing karihome ni dpt membantu anak sy dr sembelit..kesian baby...meragam menangis nk membuang tk boleh..3 hari 4 hari tkleh membuang..tq..puan boleh bg jawapan kt email sy Mily09_yusuf@yahoo.com.mail

    ReplyDelete
  90. Assalamualaikum puan..sy nk tanya..anak sy skrg 4 bulan lebih...sejak akhir2 ni dia asyik sembelit..sebelum ni mase dlm pantang susu sy kurang jd sy bg jgk susu formula jenama NAN PRO..lps tu dia sembelit sy tukar pd enfalac..lps tu sembelit lg...sy pn pergi jumpa doc pakar kanak2 ..dia pn sruh sy tukar susu jgk ..susu frisolac...tp masalah still sama..sembelit...sian..adakah anak sy alah susu lembu?bolehke susu kambing karihome ni dpt membantu anak sy dr sembelit..kesian baby...meragam menangis nk membuang tk boleh..3 hari 4 hari tkleh membuang..tq..puan boleh bg jawapan kt email sy Mily09_yusuf@yahoo.com.mail

    ReplyDelete
  91. Salam nak tanya, klau dari susu kambing karihome nk tukar ke susu lembu apa2 brand contoh dupro atau enfalac, boleh ke? Baby sy dari umur 2 bulan smpai skg umur da nk 5 bulan minum susu karihome ..

    ReplyDelete
  92. assalamualiakum, saya nak tanya anak skrg dah 10bulan dan minum susu karihome step 2 tapi sejak akhir2 ni anak sy klo membuang najis nya agak keras. Selepas anak tukar susu step 2 ni memang najis anak kdg keras kdg okey. Adakah itu berpunca kerana susu step2 ni tak sesuai dgn bayi sy sbb minum step 1 sblm ni okey ja.

    ReplyDelete
  93. Salam nak tnya..baby sy usia 2 bln .bgi susu karihome..tpi kpala baby bhgian bwh blkng..pnas dan slalu basah keringat..najis pun hijau gelap..tpi bila bg susu fm lmbu ok plak..cuma baby bkahak n timbul ruam d blkng kpla bayi tu sbb tukar kpd ksrihome..mcm mna tu?karihome ssuai k tak?

    ReplyDelete
  94. assalam sis..sye nk tnye anak sye eczema.sebelom nie minum susu frisolac ok jew.sejak dua menjak nie eczema die semakin teruk.sye terus ke klinik pakar kanak2,doc gtaw sye kene tukar susu yg ada kandungan HA..untuk eczema..sye p kedai farmasi xade .kedai baby pon xade.sye buntu sgt2 time tu.tup2 sye try susu kambing karihome..tapi xtahu feedback die cmner cz baru cube dlm mase 3 hari nie..boleh mintak pencerahan dari sis?

    ReplyDelete
  95. Susu ni blh turun kn kuning budak tak...

    ReplyDelete
  96. Ank saya ada masaalah kuning yg sangat kuat....

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum saya nak Tanya sikit susu karihome step 1 betul ada dha ke... Sbb saya nak tahu... Saya baca belakang tin tengok takde apa apa pun tulis so... Saya nak tahu? Anak saya ada allergic pada susu lembu... Karihome bila dia minum OK tapi ni karihome sampai berapa bulan boleh bagi...

    ReplyDelete