Friday, March 23, 2012

PERJALANAN MEMBELI INSURANS 2

Selepas terkena buat kali pertama….dan harapnya yg terakhir, perjalanan mncari medical insurans pun bermula. Kali ni lebih berhati-hati dan pastikan ejen tu cukup pengalaman . Akhirnya, jumpa dgn AIA insurance, 1 medical card 1 family. Basically, xyah beli med card individual, beli 1 je dan semua blh guna… anak2 pn unlimited number. Tak kirala ada 10 org anak pun, still bayar sama. Yang ni mmg menarik dan panel hosp AIA ni pn mmg byk dan tak susah bab2 claim. Kemudian pegila jumpa ejen ni buat kali pertama dan kami juga plan nak amik education investment utk twins. Ejen ni dh 7 tahun pengalaman jual insurans, jadi dia byk tau apa yg besanya ejen2 akan trick customer. Antara advice yg dia bagi kami adalah:

1. JANGAN amik educational plan utk anak2 sebab kita tak untung byk. AIA walaupun ada produk tu, tapi dia mmg tak suggest beli sebab dia sendiri tau tak untung dan sama juga dgn company lain. Dia suggest beli ASB LOAN utk education anak2..lebih untung dan meyakinkan.

2. Kalau beli insurans, jgn amik “riders” yg kecik2 tu, walaupun ejen akn kata kita byr serendah rm3 je setahun, tp itu cara depa nk untung.cthnya amik rider yg katanya dpt pampasan 40ribu kalau kena langgar kt perhentian bas (prudential bsn jual mende ni) mmg mengarut, tp ejen tambah je kt kita punya pakej, kita pn x sedar kita byr mende ni sbb byr cthnya rm3 je setahun.dia akn ada byk riders kecik2 ni, dan total up kita byr bykla jgk. Kalau seratus org ejen tu berjaya yakinkn amik rider yg ngarut2 ni, dh byk dh dia untung sebenarnya.

3. Kalau amik med card, tak payah amik rider yg kata kita dpt pampasan cthnya rm300 sehari bg setiap hari yg kita kna admidt hosp. Mmg nmpk mcm best, tp actually itu duit kita sendiri yg kita byr bulan2 kt company. Even sebenarnya company dh amik percentage yg lg tinggi dr kita byr. Actually, kita yg byr diri sendiri at the end.bila kita dh tua dan selalu masuk hosp nanti, jgn terkejut kalau company akan suruh naikkan bayaran premium sbb kita claim lg byk dari yg kita byr bulan2…so diorang tak nak rugi.

4. Ejen akan pujuk kita invest dlm company tu, kononnya itu cara terbaik supaya kita komited dpt saving bulan2. Pastu dia akn buat ‘projection’ berapa byk kita akn dpt dlm 20tahun akn dtg. The truth is….projection tu agakan mereka shj and its too good to be true. Tu saje nk kaburkan mata kita. Sedangkan kalau kita melabur tmpt lain spt ASB, kita dpt untung jauh lg byk dlm tempoh lg cepat. The truth is, melabur dlm insurance company tak untung, dhla xleh kluakn duit kita tu sepenuhnya. Diorang amik profit dan kos utk maintain akaun kita tu sgt tinggi, sbb tu diorang untung.

5. Ejen akan sebolehnya suruh kita amik riders yg kecik2 ni, sebab dia nk profit. Walaupun bayaran kecik je, tapi semua tu tak perlu. Tak payahla nk insure semua mende, ambil yg basic je. Ni semua tricks ejen tu nk untung

Kesimpulan yg sy dpt, JANGAN melabur/invest kt insurance company. TAK PERLU beli education plan utk anak2 sebab kita tak untung byk pun. Projection yg dia buat utk 10-20thn lg tu, tak betul pun. Jgn mudah dikaburi dengan semua tu. Sebab diorang amik lg byk dr yg kita dapat. Kalau nk invest utk anak2, beli ASB loan, especially maybank dh ada Islamic ASB loan skrg ni. Takaful hayat tak perlula nak beli yang mahal2, sebab mmg company yang untung, bukannya kita. Sbb kebarangkalian nya terlalu sikit. Kita perlu percaya dgn qada’ dan qadar dan ketentuan ilahi. Hakikatnya kita rugi byk sebab bayar premium yg tinggi.kalaupun nk beli, amik yg basic je, xyah amik riders yang kecik2 tu, memangla mcm byr rm5 je setahun, tp kita tak perlu pun and at the end, company yg makin kaya. Yg bestnya, ramai yg amik riders yg byr kita elaun pd setiap hari kita kna admit hosp , cthnya kita dpt elaun rm200 utk setiap hari kita masuk hosp. hakikatnya, duit tu dtg dry g kita byr bulan2, bukannya company bagi pon. Mmg nmpk syok je kalu dpt duit bila kna admit. Tapi later on bila kita slalu sakit n msk hosp, company akan naikkan premium bulan2, sbb kita claim lg byk dr yg kita byr dan diorang xnk rugi. This is the truth yg ramai org xsedar. At the end..company hanya mencari UNTUNG.

Oklah,smpai di sini sahaja. Moga apa yg berlaku ni dpt bagi pengajaran utk org lain. Nak jadi ejen insurans mmg susah sbb byk possibility kita x disclose the real situation kt customer sbb kita nk jaga periuk nasi. Kalau bgtau kebenaran kt customer, confirm diorang xbeli kn? Ejen kami ni pn jual produk medical card je, itupun dia x suggest kami amik riders abb dia pn tau yg kami xkan untung pun. Even AIA byk lg produk insurans lain, dia memang xnak jual sbb dia tau hakikat sebenar dan dia tak nak customer rugi. Sangat berbeza dgn ejen berkopiah kami yang sebelum ini…..

PERJALANAN MEMBELI INSURANS..

Semuanya bermula masa mula2 masuk kerja kt hosp sg petani, dlm 2 tahun lepas. Selalu ada booth promote pasal insurance…dari maybank, takaful ikhlas, cimb, prudential , great eastern etc. selalu jugak dpt phone calls dari ejen2 promote insurans masing2. So far, semuanya individual medical kad, maksudnya kna bayar utk setiap org. memang tercari-cari medical kad utk 1 keluarga sahaja. Tapi, dalam tempoh tu memang tak finalise apa2, Cuma dengar dan kaji je dulu.

Akhirnya, nov tahun lepas kami beli jugak medical insurans + takaful hayat dr prudential BSN. Untuk anak2, beli education investment sekali..kononnya utk secure pendidikan. Orang ckp nk beli insurans kena cari ejen full time, supaya dpt buat kerja dgn betul. Org jugak pesan, pilihla ejen yg kita kenal, ataupun di kalangan kawan2 supaya tak kena tipu. HAKIKATNYA…. 2-2 pun salah dan kami mmg tak bernasib baik. Ejen yg kami dpt ni adalah suami kawan sendiri, berkopiah (Nampak meyakinkan) dan full time.

Bukan nk kata kami kena tipu, Cuma saya classify sebagai dia tak “disclose all important information”. Dia rush kami untuk sign agreement sebab katanya ada promotion yg bagus. Bila semua dh approve, policy dihantar lambat, melebihi tempoh 14 hari “free cancellation period” yg menyebabkan kami tiada pilihan untuk quit/tukar jika tak setuju sebab xsempat baca polisi. Bila dh khatam polisi tu berkali2, baru kami sedar terlalu byk loopholes dlm polisi tu yang akhirnya…company untung jauh lg byk. So, contact ejen, kata nk terminate. Ejen dtg jumpa, dan yakinkan kami jgn terminate. Katanya, kalu nak quit pun, tunggu setahun dulu, sbb banyak masalah akan timbul kalau tak cukup setahun. Sebab sakit hati dengan ejen yang tak membantu, kami decide terminate sendiri ikut thru company. At the same time email la jugak ejen tu, tapi sampai sekarang dia buat tak tau je even company pun dh maklumkan ejen tu yg kami ni nak terminate. Kesimpulannya:

1) Kalaupun ejen tu kawan kita, jangan mudah percaya sebab ni periuk nasi diorang, so mereka memang nak untung banyak.

2) Tahun pertama kita amik insurans hayat tu, 60% akan pergi ke company+ ejen, 40% je yg masuk tabung kita. Tahun ke-2 hingga ke 6, still high percentage jugak akan ke company/ejen. Tahun ke 7 baru 100% masuk ke akaun kita. Sebab tu diorang nk hold kita smpai 6 tahun supaya diorang untung.

Bersambung……